به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد:مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه صنعتی شریف

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد:مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه صنعتی شریف

مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، ۳۱ اردیبهشت‌ماه سالجاری در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد.

 

در این مرحله از مسابقه که با حضور رئیس و اعضای سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و مهندس کاظمی رئیس سازمان دانشجویان ایران برگزار شد، دو گروه شریف‌دخت و داد که با پشت سر گذاشتن حریفان خود در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی، مجوز حضور در مرحله فینال را کسب کرده بودند، در این مرحله بر سر این گزاره که آیا ارتباط مستقیم نهاد روحانیت با سیاست، باعث ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت می‌شود؟ با یکدیگر به مناظره پرداختند.

رئیس سازمان دانشجویان ایران با ابراز خوشحالی از حضور جدی دانشگاه صنعتی شریف در این دوره از مسابقات اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف که معمولاً در خیلی از جریانات دانشجویی و آموزش‌های تخصصی نوین پیشرو هستند، بالاخره بعد از ۸ سال به قطار مسابقات مناظره دانشجویی پیوستند.

مهندس کاظمی مناظرات را فرصتی ویژه برای یادگیری هنر خوب گوش دادن عنوان کرد و گفت: معمولاً یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های ما که زمینه ساز مشکلات ارتباطی است، عدم آشنایی با تکنیک های درست گوش دادن به صحبتهای دیگران است.

وی با اشاره به دیگر مزایای برگزاری این مناظرات در دانشگاه ها، تقویت مهارت کار گروهی در زمینه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، فنون گفتگو و زبان بدن، تحقیق بر پایه مطالب علمی و ارائه آن به مخاطب ـ به گونه ای که مخاطب آنرا درست دریافت کند و همچنین شناخت مغالطات و مطالب غیرعلمی و اشراف بر موضوع را بخشی از این مزایا ذکر کرد.

مهندس کاظمی افزود: این مسابقات از سال ۱۳۹۱ با حضور ۱۶ گروه در سطح تهران آغاز به کار کرد. دور قبلی مسابقات (هفتم) در ۲۴ استان و ۹ دانشگاه از تهران با حضور ۵۷۷ گروه برگزار شد و گروه قهرمان این مسابقات بعد از انجام بیش از ۲۰ مسابقه توانست به مرحله نهایی برسید.

رئیس سازمان دانشجویان با اشاره به شروع ثبت‌نام دور جدید مسابقات (دور نهم) در ابتدای سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ گفت: دانشجویانی که در این مناظرات شرکت کرده و کسب تجربه کرده اند می توانند با کمک اعضای معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی‌شریف، به طور جدی در مسابقات مناظره دانشجویی شرکت کنند و خودشان این جریان را در داخل دانشگاه شریف به دست گیرند و پیش ببرند.

وی همچنین به برگزاری مناظرات به زبان انگلیسی اشاره کرد و افزود: این مسابقات در آینده نزدیک به مسابقات بین‌المللی وصل می‌شود. مسابقات مناظره به زبان انگلیسی پارسال در دانشگاه تهران برگزار شد. امسال هم اولین دوره آن به صورت منطقه‌ای بین کشورهای عضو اکو با سیستم ISDC برگزار خواهد شد که یکی از محورهای اصلی آن اخلاق است.

در پایان جلسه مسابقه مناظره دانشجویی، دکتر آخوندی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با تقدیر از زحمات برگزارکنندگان این برنامه دردانشگاه و همچنین دانشجویانی که در این جلسات مناظره مشارکت فعال دارند گفت: این جلسات بسیار کمک می‌کند تا آداب مناظره و مذاکره و گفتمان رواج پیدا کند تا در فضایی بسیار آرام بتوانیم حرفمان را بزنیم. ما باید یاد بگیریم ابتدا گوش کنیم؛ و این گوش کردن کمک می‌کند طرف مقابل را درک کنیم و پاسخمان را مرتبط با مسئله بدهیم.

وی، تلاش و اعتماد به نفس دو گروه “داد” و “شریف دخت” را در مناظره بسیار جالب و قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: رواج این مسابقات به روشنفکری در سطح جامعه کمک می‌کند و قول دادند زمینه توسعه این مسابقات در دانشگاه را با قدرت بیشتری فراهم کنند.

در این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ایران، با اعلام نظر داوران، گروه شریف‌دخت از دانشگاه صنعتی شریف که در موضع مخالف گزاره “آیا ارتباط مستقیم نهاد روحانیت با سیاست، باعث ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت می‌شود؟”به دفاع پرداخت توانست با نتیجه ۸۷ به ۸۴ ،  به عنوان برنده این دور از مسابقات معرفی و قهرمان هشتمین دوره این مسابقات در دانشگاه شریف لقب بگیرد.

داوری این دوره از مسابقات را دکتر مردانی معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی‌شریف‌، دکتر آهنچی مدیر مرکز معارف اسلامی و استاد دانشگاه صنعتی‌شریف و دکتر بادامچی پژوهشگر اندیشکده مهاجر دانشگاه شریف به عهده داشتند.

در پایان برنامه با اهدای لوح و جوایز از گروه‌های اول، دوم و اخلاق این مسابقات تقدیر به عمل آمد.

 

به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد:مرحله نهایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه صنعتی شریف