توسعه کسبوکار شامل کلیه برنامهریزیها، استراتژیها، فرآیندها و اقداماتی است که در راستای ایجاد و پیادهسازی فرصتهای رشد یک شرکت ضرروی هستند. هدف از توسعه و بهبود کسبوکار، خلق ارزش بلندمدت و پایدار برای یک کسبوکار و مشتریان آن است.
یکی از اولین و مهمترین گامها برای تجاریسازی و راهاندازی کسب و کار موفق، تهیه مدل کسب و کار آن میباشد. هدف از تهیه این مدل ایجاد چشماندازی وسیع برای صاحب ایده / محصول قبل از شروع فرایند تجاریسازی است. تهیه این مدل ضمن شفافسازی کسب و کار پیش رو، سبب همسویی کارکنان کلیدی شده و به ارزیابی سرمایهگذاران کمک مینماید. این مدل ساختار زنجیره ارزش را هم معرفی مینماید.
با توجه به گستردگی و تنوع بازار در دنیای امروز، هم شرکتهای نوپا در هر مرحلهای از رشد و هم سازمانهای قدیمی، برای توسعه و دستیابی به پیشرفت همسو با بازار، به مشاوره و برنامهریزی با بهرهگیری از توان فنی و تخصصی تیمهای مشاور در حوزه کسبوکار نیاز دارند.