مطالعات امکانسنجی، امکان و ظرفیت اجرای یک طرح را در سطوح مختلف بررسی و ارزیابی میکند. نتیجه این مطالعات در قالب طرح توجیهی ارائه میشود که گزارشی از مطالعات بازار، بررسیهای فنی و تکنولوژیکی و بررسیهای مالی است.
مراحل مطالعات امکانسنجی عبارت است از:
- توصیف و تعریف دقیق کسب و کار:
شناخت پیشینه شرکت، اهداف و استراتژیهای شرکت، نقاط ضعف و قوت، ماهیت کسب و کار و استفاده از چارچوب مدلهای استاندارد در تحلیل نقاط ضعف و قوت و محیط دور و نزدیک
- بررسیهای فنی و عملیاتی
معرفی محصول و قابلیتهای فنی، تکنولوژیهای تولید، تجهیزات، مواد مصرفی مورد نیاز، منابع تامین مواد مصرفی، نیروی انسانی و …
- مطالعات بازاریابی
بررسی روندهای کلی صنعت، برآورد امکانات عرضه و تقاضا، شناسایی حفره خالی بازار، تحلیل رقبا، پیشبینی از سهم بازار قابل اکتساب، بررسی روندهای تقاضا، بررسی روندهای قیمتی، تدوین مدل کسب و کار، تدوین برنامه بازار و …
- مطالعات مالی و اقتصادی
پیشبینی هزینههای ثابت سرمایه گذاری، هزینههای عملیاتی، جریانهای درآمدی، تدوین صورتمالی، محاسبه ارزش خالص فعلی (NPV) و نرخ بازدهی داخلی (IRR) و …
- تحلیل ریسک کسب و کار
شناسایی ریسکهای کسب و کار، تشکیل ماتریس احتمال و اثر، برنامهریزی واکنش به ریسکهای مهم سازمان و …
- تحلیل ذینفعان
شناسایی و تحلیل ذینفعان کسب و کار بر اساس مدلهای استاندارد، برنامه ریزی نحوه تعامل با ذینفعان