جهادگران دانشگاهی برای نخستين بار در كشور “ضخامت سنج كريستالی رايانه‌یی” را طراحی و توليد كردند

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. جهادگران دانشگاهی برای نخستين بار در كشور “ضخامت سنج كريستالی رايانه‌یی” را طراحی و توليد كردند

 

پژوهشگران مركز فناوری خلا بالای جهاددانشگاهی صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت “ دستگاه ضخامت سنج كريستالی رايانه‌یی “ شدند.

مهندس داود كلهر، كارشناسی مركز فناوری خلا بالا جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اعلام این مطلب به خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطرنشان كرد: ضخامت سنج كریستالی، دستگاهی است كه برای اندازه‌گیری ضخامت لایه‌های نازك تحت خلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دستگاه كه از بخش‌های مختلف ازجمله سرنگهدارنده كریستال ضخامت سنج، ‌كارت فركانس متر و نوسان ساز تشكیل شده با استفاده از اثر پیزوالكتریك بر اساس تغییر فركانس ارتعاشی یك بلور كوارتز،‌ در حین عملیات لایه نشانی ضخامت و نرخ نشستن هر لایه را اندازه‌گیری كرده و در ورودی صفحه‌ی نمایش در معرض دید كاربر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این كه طرح ساخت ضخامت سنج با حمایت دفتر مركزی جهاددانشگاهی و در مدت یك سال اجرا شده است ، افزود: تاكنون سه نمونه از این دستگاه با هزینه‌ای كمتر از نصف قیمت نمونه‌های مشابه‌ی خارجی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است كه كارایی آن‌ها كاملا با نمونه‌های وارداتی قابل رقابت بوده است.

كلهر در مورد قابلیت‌های رایانه‌یی این ضخامت سنج ، گفت: رایانه‌ی این سیستم، اطلاعات اولیه را قبلا دریافت و نگهداری كرده و تمامی عملیات را ثبت می كند. در مراحل بعدی طرح، با توسعه‌ی نرم‌افزارها و سخت افزارهای این سیستم می‌توان كل سیستم خلا و عملیات نشاندن چند لایه‌یی‌ها را با رایانه كنترل كرد.

كارشناس مركز فناوری خلا بالای جهاددانشگاهی صنعتی شریف خاطرنشان كرد: یكی دیگر از طرح‌های پژوهشی این مركز، “ پروژه‌ی راه‌اندازی واحد نیمه صنعتی فرایندهای خلا بالا “ است كه با حمایت وزارت صنایع در حال اجرا می‌باشد. بخش اصلی این طرح شامل طراحی و ساخت یك دستگاه منبع تبخیر الكترونی 10 كیلو وات و سیستم‌های خلا مربوطه است.

وی افزود: بخش دیگر این طرح شامل تدوین و برگزاری دوره‌ی آموزشی آشنایی با فناوری خلا بالا و طراحی و تهیه‌ی بانك اطلاعاتی متخصصان و مراكز پژوهشی آموزشی فعال در زمینه‌ی این فناوری می‌باشد.

كلهر با تاكید بر این كه مركز فناوری خلا بالای جهاددانشگاهی صنعتی شریف تنها نهاد رسمی فعال در زمینه‌ی ساخت سیستم‌های خلا بالا در ایران می‌باشد ، در مورد سایر محورهای فعالیت این مركز ، گفت: پژوهشگران و متخصصان مركز فناوری خلا بالا، علاوه بر طراحی و ساخت سیستم‌های خلا بالا كه شامل قطعات و اتصالات مختلفی می‌باشند در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات جانبی سیستم‌ها، دستگاه‌های كاربردی خلا، خدمات لایه نشانی فلزی و دی‌اكتریك شامل پوشش‌های سخت‌، به تزئینی و لایه‌های آلیاژی و همچنین طراحی و ساخت چند لایه‌یی‌های اپتیكی نظیر فیلترهای اپتیكی و آینه‌های سرد نیز فعالیت دارند. متخصصان این مركز همچنین در زمینه‌ی تهیه‌ی نرم‌افزارهای طراحی چند لایه‌های اپتیكی، ساخت مقاومت‌های الكتریكی دقیق و لایه‌های نازك سفارشی نیز از تجارب مفیدی برخوردار می‌باشند.

كارشناس مركز فناوری خلا بالای جهاددانشگاهی صنعتی شریف در پایان با اشاره به نقش مهم این فناوری در تولید مواد جدید با ویژگی‌های خاص كه در بخش‌های مختلف صنعت از جمله میكروالكترونیك، موتورها و ماشین‌های دارای توربین گازی، قطعات خودرو، ابزارهای برش، ساخت اعضای مصنوعی، ادوات نیمه هادی، كامپیوزیت‌ها و فناوری‌های شیمیای كاربرد دارند، توجه هر چه بیشتر به این فناوری پیشرفته و نو پا در ایران را خواستار شد.

منبع خبرایسنا