در بیستمین کنفرانس بین‌المللی رمزشناسی و امنیت اطلاعات، جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از ابعاد فنی پروژه سرّی “رحمت” که طی آن سامانه مکالمات انگلیسی مکالمات رمز ارتش بعث در دوران دفاع مقدس هک می‌شده است، پرده برمی دارد

  1. اخبـار
  2. در بیستمین کنفرانس بین‌المللی رمزشناسی و امنیت اطلاعات، جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از ابعاد فنی پروژه سرّی “رحمت” که طی آن سامانه مکالمات انگلیسی مکالمات رمز ارتش بعث در دوران دفاع مقدس هک می‌شده است، پرده برمی دارد

در یکی از سخنرانی‌های کلیدی امسال کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران در رمزشناسی و امنیت اطلاعات، از ابعاد فنی و پیچیدگی‌های پروژه سرّی «رحمت» که طی آن سامانه ساخت کشور انگلستان برای مکالمات رمز ارتش بعث در دوران دفاع مقدس به نام سامانه راکال، توسط متخصصان جوان جهاددانشگاهی صنعتی شریف هک شده و اطلاعات طبقه‌بندی شده دشمن در اختیار فرماندهان نظامی ایران قرار می‌گرفته است، پرده‌برداری می‌شود.

 در این سخنرانی، ضمن مرور جریان این اتفاق کم‌نظیر و یا شاید بی‌نظیر در تاریخ جنگ های جهان، نکات فنی و اجرایی رویداد بسیار مهم رمزشکنی این سامانه، شامل روش کار رمزکننده صوتی راکال و چگونگی ایجاد اختلال نرم در آن به منظور نفوذ در سامانه و کشف پیام‌های مبادله شده بین واحدهای عملیاتی در سطوح بالای ارتش عراق، توسط یکی از مجریان اصلی پروژه در جهاددانشگاهی صنعتی شریف برای حاضران در کنفرانس توضیح داده می‌شود.

با متوقف شدن پیشروی‌های ارتش بعث عراق در خاک ایران و پیروزی‌های رزمندگان اسلام در عملیات‌های منتهی به فتح خرمشهر در سال 1361، سیل تجهیزات مدرن از کشورهای غربی و شرقی به سوی ارتش بعث عراق سرازیر شد. از جمله دولت انگلیس شبکه مخابراتی لشکرهای عراق را به رمزکننده صوتی Mobile voice scrambler ساخت شرکت راکال مجهز کرد تا بستر امن ارتباطی بین واحدهای عملیاتی و همچنین فرماندهی کل و خطوط مقدم ارتش عراق فراهم شود.

به این ترتیب، پیام های مخابره شده عراقی ها که قبلاً توسط ایران شنود می‌شد، دیگر قابل فهم و کشف نبود. بکارگیری سیستم رمزکننده پیشرفته انگلیسی که در آن زمان در «ناتو» هم استفاده می شد، موجب شد که ارتش عراق سری‌ترین گزارش‌های میدان جنگ و برنامه‌های عملیات نظامی خود را از طریق این رمزکننده مخابره کند.

اما به لطف و رحمت الهی، متخصصین جوان ایرانی با شناسایی دقیق این رمزکننده توانستند نقطه ضعف جدی آن را کشف کنند و با اجرای طرحی ناب و مبتکرانه، سامانه‌ای ساختند که با نفوذ و اختلال در این رمزکننده انگلیسی، پیام‌های سری رمز شده را در لحظه و به صورت کاملاً برخط کشف می‌کرد و در اختیار فرماندهان نظامی ذی‌ربط قرار می‌داد.

این پروژه سرّی در سال‌های اخیر از طبقه‌بندی خارج شده است و امکان بیان ابعاد علمی و فنی آن برای آگاهی عموم و بویژه برای محققین جوان کشور در حوزه رمزشناسی و امنیت اطلاعات و ارتباطات فراهم شده است.

گفتنی است انجمن رمز ایران، در آستانه 25 سالگی فعالیت‌های خود، بیستمین کنفرانس بین‌المللی رمزشناسی و امنیت اطلاعات را در روزهای 8 و 9 شهریورماه 1402 به صورت حضوری و با مشارکت و میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در محل این سازمان واقع در تهران، منطقه احمدآباد مستوفی برگزار خواهد کرد.

علاقمندان به حضور در این کنفرانس بین المللی، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وبگاه این کنفرانس به نشانی iscisc2023.conf.irost.ir مراجعه نمایند.

انتشار رسانه:

معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی