رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف خبر داد: طراحی و ساخت ربات موتور برگردان موتور ملی در كشور

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف خبر داد: طراحی و ساخت ربات موتور برگردان موتور ملی در كشور
اخبار سازمان
QR Code
رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف خبر داد: طراحی و ساخت ربات موتور برگردان موتور ملی در كشور

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از پیگیری راه اندازی پژوهشكده انرژی خبر داد و گفت: تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه های معتبر خارجی و داخلی در خصوص همكاری‌های علمی و تحقیقاتی منعقد شده و با توجه به آموزش تعدادی از اعضای هیات علمی این سازمان در رشته های مرتبط با انرژی و توان بالقوه جهاد دانشگاهی و نیاز مبرم كشور به فعالیت های پژوهشی در این حوزه، در نظر داریم به زودی پژوهشكده انرژی را در جهاد دانشگاهی تاسیس كنیم.

سید محمد طباطبایی در آستانه سالگرد تشكیل جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران انجام 150 طرح تحقیقاتی و خدمات تخصصی برای صنایع و سازمان‌های مختلف، تاسیس پژوهشكده انرژی، تالیف و انتشار 47 عنوان مقاله علمی در نشریات تخصصی و مجامع علمی ملی و بین المللی، ثبت 57 عنوان اختراع، مشاركت فعال در تدوین نقشه جامع علمی كشور، انتشار دو عنوان كتاب جدید و برگزاری بیش از 200 دوره آموزشی تخصصی- كاربردی را از اهم فعالیت ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی صنعتی شریف و پژوهشكده توسعه تكنولوژی در یك سال گذشته عنوان كرد.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و پژوهشكده توسعه تكنولوژی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای ایجاد پژوهشكده انرژی، بهینه سازی و فعالیت در زمینه انرژی های فسیلی و انرژی‌های نو را از محورهای كار این پژوهشكده اعلام كرد.

وی با اعلام خبر دستیابی محققان این واحد به دانش فنی تولید و استفاده از انواع غشاها در صنایع مختلف برای نخستین بار در كشور، تصریح كرد: با به كار گیری توان علمی و پژوهشی كشو، محققان این سازمان برای اولین بار در ایران موفق شدند دانش فنی ساخت، تولید و استفاده از انواع سیستم های غشایی در بخش صنعتی كشور را تدوین كنند.

طباطبایی خاطرنشان كرد: این سیستم های غشایی ازجمله صنایع با فناوری پیشرفته (های‌ تك) محسوب شده و با اجرای این طرح، كشور گام مهمی درجهت خودكفایی كشور در زمینه تصفیه و جداسازی مواد مختلف برداشته می شود.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، همچنین با اشاره به پروژه طراحی و ساخت ربات موتور برگردان موتور ملی در كشور برای اولین بار در این واحد انجام شده است، افزود: این ربات، كه در خط مونتاژ موتور ملی (EE7) استفاده می شود، نمونه داخلی ندارد و تمامی قطعات آن در مركز خدمات تخصصی ساخت پژوهكشده توسعه تكنولوژی طراحی و ساخته شده است.

وی در ادامه طراحی و ساخت 100 سری دستگاه اتوكلیماتور لیزری و ساخت بیش از 60 هزار عدسی دقیق و چشمی را به عنوان بخشی دیگر از فعالیتهای جهاد شریف در یک سال گذشته عنوان کرد و گفت: اتمام موفقیت آمیز ساخت دستگاه اتوكلیماتور نوری و امکان سنجی ساخت قطب نمای فیبر نوری كه با استفاده از آن می توان زاویه تا شمال جغرافیایی را با دقت دقیقه با استفاده از سیستم ژیروسکوپی فیبر نوری بدست آورد و طراحی و ساخت 10 هزار عدسی چشمی برای دستگاه تست بارداری بخشی از فعالیتهای اپتیكی مجموعه می باشد.

طباطبایی در ادامه به همكاری آزمایشگاه اپتیك جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اشاره كرد و گفت: با توجه به سابقه 20 ساله مركز خدمات تخصصی اپتیك در زمینه تحقیق، طراحی، ساخت و تولید انواع قطعات و سامانه‌های اپتیكی، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در طی یكسال گذشته تولیدكنندگان و وارد كنندگان محصولات اپتیكی را ملزم كرده است محصولات و كالاهای وارداتی خود را بر طبق استانداردهای داخلی و بین‌المللی مربوطه، در آزمایشگاه اپتیك جهاددانشگاهی صنعتی شریف مورد آزمونهای كنترل كیفی قرار دهند.

وی به ایسنا گفت: هم اكنون در این آزمایشگاه آزمون‌های مرتبط با انواع عینك‌های طبی، آفتابی، صنعتی، ورزشی و انواع قطعات اپتیكی شامل عدسی، منشور، آینه‌ها و … و همچنین سامانه‌های اپتیكی مانند میكروسكوپ، لنزومتر و … توسط محققان انجام می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به فعالیت های این سازمان در زمینه طراحی و ساخت سامانه‌های لایه نشانی در خلا بالا، از بهینه سازی كاتد مگنترون سامانه های لایه نشانی اسپاترینگ به عنوان یكی دیگر از دستاوردهای علمی جهاد صنعتی شریف یاد كرد و افزود: محققان گروه پژوهشی فن‌آوری خلأ این واحد پس از یك سال تحقیق در زمینه ارتقای بازدهی كاتد مگنترون اسپاترینگ ساخت مركزفن‌آوری خلأ بالا با به كارگیری فنون شبیه سازی میدان‌های مغناطیسی موفق به ارتقای كارایی این سامانه شدند.

وی با تشریح برخی فعالیت ها و همكاری های این سازمان با صنایع تولید آلومینیوم، خودرو سازی، لاستیك سازی و…، اظهار داشت: تدوین تكنولوژی و دانش فنی و ساخت 50 هزار انواع قطعات، ابزارآلات و دستگاههای پرمصرف و مورد نیاز صنایع مختلف كشور بخش دیگری از فعالیت های این سازمان است.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه در زمینه مدیریت پروژه گفت: این موضوع به عنوان یكی از زمینه های كاری اصلی این سازمان در حال پی گیری است و برگزاری دوره های تعالی مدیریت پروژه، ارتباط با مجامع علمی بین المللی در این زمینه و همچنین به كارگیری دانش مدیریت پروژه در پروژه های بزرگ كشور از جمله فعالیتهای جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این زمینه است.

طباطبایی با اشاره به طراحی و ساخت سیستم اندازه گیری مدولار طول به كمك LVDT برای قطر داخل قطعات صنعتی در پژوهشكده توسعه تكنولوژی، گفت: در سال گذشته محققان این پژوهشكده توانستند برای اولین بار در كشور به دانش فنی و فن‌آوری سامانه مدولار رایانه‌یی برای اندازه گیری قطر داخل سوراخ‌های دقیق، دست یابند.

وی در این زمینه افزود: با اجرای این پروژه اولین تجربه طراحی و تولید ابزارهای اندازه گیری الکترومکانیکی برای رفع نیاز اندازه گیری های قطر داخل و خارج قطعات صنعتی در خطوط تولید انبوه فراهم شده است.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: طراحی و ساخت سیستم کنترل خودکار ایستگاه زمینی ردیابی ماهواره، شبیه سازی خطوط صنعتی و تولیدی به منظور بهینه سازی فرآیند و مصرف انرژی، طراحی و ساخت سیستم هم محور ساز لیزری و كسب فن‌آوری طراحی و ساخت پروانه كشتی عناوین بخش دیگری از فعالیتهای این مجموعه است.

وی در ادامه از طراحی و ساخت یك مجموعه گیربكس برای صنایع لاستیك سازی كرمان خبر داد و افزود: مستند سازی فعالیت های سازمانها و توانمند سازی و ارتقای بهره وری فرآیندهای آنها نیز از دیگر سرفصل های كاری در این سازمان است و همكاران من در مجموعه جهاددانشگاهی صنعتی شریف و پژوهشكده توسعه تكنولوژی در این حوزه ها نیز فعالیت های چشمگیری داشته اند.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف درادامه انجام این فعالیت‌ها را در راستای تحقق اهداف و چشم انداز مجموعه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برشمرد و افزود: تبدیل شدن به قطب علمی در چند حوزه پژوهشی، كاربردی كردن نتایج تحقیقات پژوهشی و استفاده از نتایج پژوهش‌ها، ارتقاء سطح كیفی مراكز خدمات علمی و تخصصی، تدوین تكنولوژی‌های بومی، از اهداف و چشم انداز فعالیتهای این مجموعه است كه برای تحقق این اهداف، سرمایه گذاری و فعالیت در زمینه اندازه گیری دقیق، انجماد سریع و خلاء به عنوان سه قطب علمی هم اكنون در محور برنامه های مجموعه قرار گرفته است.

طباطبایی همچنین كسب عنوان «سازمان نوآور» در جشنواره خلاقیت و نوآوری در عرصه صنعت و معدن كشور، را به عنوان یكی دیگر از موفقیت‌های علمی مجموعه عنوان كرد.

طباطبایی در ادامه به فعالیت های این سازمان در صنایع دفاعی پرداخت و گفت: تدوین دانش فنی نورد و تولید انواع آلیاژهای آلومینیومی برای صنایع نظامی، ساخت انواع رتیكل برای تجهیزات اپتیكی و همچنین طراحی و ساخت سیستم های كنترلی در صنایع هوایی و حمل و نقل از جمله دستاوردهای علمی جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این حوزه بوده است.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف درباره حوزه‌های كاری این مجموعه به ایسنا گفت: در حال حاضر در رشته هایی همچون اپتیك، هوافضا، فن‌آوری خلاء بالا، ساخت انواع ربات ها، میكروالكترونیك، شیمی و مهندسی شیمی، صنایع، نانوفن‌آوری، مواد نو، مدیریت پروژه، اتوماسیون، اندازه گیری ابعادی، ردیابی، فناوری اطلاعات، مواد مغناطیسی، ساخت و تولید، پروژه های زیست محیطی، كنترل كیفیت، حمل و نقل و ترافیك، انرژی، آلومینیوم، تدوین تكنولوژی، تدوین استاندارد و مطالعات توسعه تكنولوژی فعالیت می كنیم.

وی افزود: توانمندی های این مجموعه شامل موضوعاتی همچون تدوین دانش فنی، مطالعات راهبردی، تدوین استاندارد، نظارت و بازرسی، مطالعات امكان سنجی، مدیریت پروژه، مشاوره و انتقال فن‌اوری به صنعت، سیستم های جامع اطلاعات و مستندسازی و ارائه خدمات تخصصی و پژوهش‌های كاربردی است.

منبع خبر ایسنا