شكست سدی دیگر از تحریم‌ها با تلاش جهادگران دانشگاهی/ سیستم‌های لایه نشانی خلأ بالا در جهاددانشگاهی صنعتی شریف طراحی و ساخته شد

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. شكست سدی دیگر از تحریم‌ها با تلاش جهادگران دانشگاهی/ سیستم‌های لایه نشانی خلأ بالا در جهاددانشگاهی صنعتی شریف طراحی و ساخته شد

با وجود تحریم‌های موجود در زمینه ورود سیستم‌های لایه نشانی در خلأ بالا و حتی قطعات و زیر مجموعه‌های این سیستم‌هایا در طول سال‌های اخیر، محققان جهاددانشگاهی صنعتی شریف موفق به طراحی، ساخت، تولید و بومی سازی كامل فن‌آوری ساخت این سیستم‌های پركاربرد در داخل كشور شدند.

دكتر سید محمد طباطبایی – رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف – در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این كه طراحی و ساخت این سیستم‌ها از سال‌ها پیش با تلاش محققان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف آغاز شده خاطرنشان كرد: در امتداد این تلاش‌ها محققان واحد موفق شده‌اند تمام قطعات و زیرمجموعه‌های اصلی این سیستم‌ها را كه بخشی از آنها تاكنون از خارج وارد می‌شد را به طور كامل در داخل كشور تولید كنند و مجموعه می‌تواند از این پس نیازهای كشور را در این حوزه به طور كامل رفع كند.

وی با اشاره به اینكه این مركز در چند سال گذشته، محصولات متعددی بر اساس استانداردهای معتبر بین‌المللی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه كرده است، افزود: مركز فن‌آوری خلاء بالای جهاددانشگاهی صنعتی شریف تاكنون 16 نوع سیستم‌ خلاء بالا را برای مراكز تحقیقاتی و دانشگاهی داخل و خارج از كشور طراحی و ساخته است كه در حال بهره‌برداری می‌باشند و هم اكنون نیز طراحی و ساخت چند نمونه جدید از این سیستم‌ها در دست اجرا است.

رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به مزایای سیستم‌های لایه نشانی تولید شده در این سازمان، تصریح كرد: از ویژگی‌های مهم این سیستم‌ها این است كه ما دقیقا براساس نیاز و درخواست سفارش دهندگان محصولات را طراحی كرده و می سازیم. همچنین به طور مداوم با کاربران آنها در ارتباط هستیم و تمام خدمات و پشتیبانی‌های فنی مورد نیاز را به آنها ارائه می كنیم.

وی ادامه داد: نمونه‌های خارجی این سیستم‌ها لایه نشانی در خلأ بالا در جهاددانشگاهی شریف در حال حاضر هیچ خدمات پس از فروشی از سازندگان خارجی آنها دریافت نمی كنند و بیشتر خریداران سیستم‌های خارجی، برای رفع نواقص و پشتیبانی سیستم‌های خود از كمك كارشناسان جهاددانشگاهی صنعتی شریف استفاده می كنند.

رئیس جهاددانشگاهی صنعتی شریف خاطرنشان كرد: بسیاری از تجهیزات پیشرفته ساخت خارج به علت عدم پشتیبانی سازندگان خارجی دچار نقص فنی هستند و به خوبی مورد بهره‌برداری قرار نمی گیرند.

وی افزود: این پدیده موجب شده است حتی قبل از بروز نقص فنی، نگرانی از مواجهه با این مشکل موجب شود که کاربر از سیستم خارجی خود به ندرت استفاده كند كه در این شرایط سیستم‌های ساخت داخل از مزیت پشتیبانی فنی برخوردار بوده و این ویژگی در شرایط تحریم خارجی برجسته‌تر می‌شود.

طباطبایی با اشاره به كاربردهای متنوع این سیستم‌ها اظهاركرد: كاربرد این سیستم‌ها یبیشتر در زمینه لایه ‌نشانی لایه‌های نازك، رساناها و دی‌الكتریك‌ها است. همچنین این سیستم‌ها در تحقیقات مربوط به صنایع نانو، اپتیك، الكترونیك نوری، میكروالكترونیك، لیزر و ابررسانایی مورد استفاده قرار می گیرند.

گفتنی است، سیستم‌های خلأ بالا سیستم‌هایی هستند كه به وسیله آنها می‌توان هوا یا گاز داخل یك محفظه با حجم معین را تا فشارهای خیلی پایین تخلیه كرد.

در این فشارها انجام فرایندها و آزمایش‌های فیزیكی كه نیاز به یك محیط عاری از مولكول‌های اكسیژن و ازت و دیگر ذرات دارند، امكان‌پذیر می‌باشد. همچنین انجام بعضی از فرآیندهای متالورژیكی بسیار دقیق (ذوب و قالب‌ریزی بعضی از فلزات و آلیاژهای ویژه) در معرض هوا غیر ممكن است و عملیات ذوب و ریخته‌گری در خلأ بالا انجام می‌شود.

منبع خبر ایسنا