اجرای 2300 طرح تحقیقاتی موفق در جهاددانشگاهی صنعتی شریف تا کنون

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. اجرای 2300 طرح تحقیقاتی موفق در جهاددانشگاهی صنعتی شریف تا کنون
اخبار سازمان
QR Code
حاجیلو حسینعلی

 

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از جهاددانشگاهی به عنوان الگویی موفق در زمینه‌ی اجرای عملی چرخه‌ی فناوری نام برد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا مهندس حاجیلو افزود: انجام هزاران طرح و پروژه تحقیقاتی موفق در طول 34 سال فعالیت جهاد دانشگاهی، این نهاد را به الگویی موفق در اجرای چرخه‌ی فناوری در زمینه‌های مختلف مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و کشاورزی تبدیل کرده است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به ضرورت تدوین و ترویج الگوی جهاددانشگاهی به عنوان یک الگوی اسلامی – ایرانی در تولید علم و فناوری در کشور اظهار داشت: تدوین این الگو علاوه بر تداوم موفقیت جهاد دانشگاهی، امکان نشر و ارائه آن را در جامعه، به عنوان یک تجربه‌ی موفق، مهیا می‌سازد.

وی جهاد دانشگاهی را الگویی تجربه شده و عملیاتی ذکر کرد و افزود: نیازسنجی و پروژه‌یابی، پژوهش و نوآوری، تولید علم، تولید فناوری، تجاری‌سازی یا پیگیری بهره‌برداری، کسب درآمد برای تامین هزینه‌ها، تبدیل شدن به قطب در تعدادی از زمینه‌های استراتژیک مورد نیاز جامعه اسلامی از مراحل عملی چرخه فناوری در جهاددانشگاهی است.

مهندس حاجیلو گفت: جهاددانشگاهی، به عنوان یک نهاد انقلابی و اسلامی، رسالت خود را اجرای عملی چرخه فناوری و یا مشارکت در تکمیل این چرخه می‌داند و اعضای آن به عنوان با ارزش‌ترین سرمایه‌های این نهاد تلاش فراوانی برای حرکت درمسیر این رسالت دارند.

رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف فعالیت در تعدادی از زمینه‌های مهم مورد نیاز جامعه اسلامی و همچنین تربیت منابع انسانی متعهد و توانمند را از وظایف اصلی این نهاد ذکر کرد و افزود: اینها از جمله‌ی وظایفی است که تاریخچه جهاد دانشگاهی نشان می‌دهد این نهاد به خوبی از عهده‌ی آن برآمده است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی صنعتی شریف در ادامه با اشاره به انجام بیش از 2300 طرح و پروژه‌ی تحقیقاتی موفق در زمینه‌های مرتبط با علوم و فنی مهندسی در مجموعه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و پژوهشکده توسعه تکنولوژی اظهار کرد: این واحد هم اکنون با تکیه بر تجارب اعضای خود به فعالیت در شش حوزه‌ی توسعه فناوری، تولید سامانه‌ها و تجهیزات ویژه، محیط زیست، ارائه خدمات آزمایشگاهی، آموزشی و فرهنگی می‌پردازد.

وی انجام مطالعات کلان و راهبردی، مدیریت طرح، مطالعات مکان‌یابی فنی اقتصادی و احداث واحدهای تولیدی، تدوین و انتقال تکنولوژی، مستندسازی با رویکرد جذب دانش فنی و بومی سازی آن، استفاده از بسترهای فناوری اطلاعات جهت ایجاد و توسعه تکنولوژی با رویکرد حفظ وامنیت اطلاعات و تدوین استاندارد را بخشی از فعالیت گروه‌ها و مراکز فعال این سازمان در حوزه فناوری ذکر کرد.

مهندس حاجیلو گفت: طراحی و ساخت سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها و تجهیزات، طراحی و ساخت قطعات پیچیده مورد نیاز صنایع، نظارت و بازرسی، ارتقاء خطوط تولید و طراحی و ساخت قطعات و سیستم‌های ویژه و با ارزش افزوده بالا نیز از جمله‌ی محورهای فعالیت سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حوزه سیستم‌ها و تجهیزات است که در قالب هفت مرکز خدمات تخصصی و سه گروه پژوهشی انجام می‌شود.

وی با تشریح فعالیتهای مرتبط با محیط زیست این واحد، مدیریت پسماند و امحاء پسماندها با رویکرد حفاظت از محیط زیست را از سرفصل‌های اصلی فعالیتهای این واحد ذکر کرد.

حاجیلو در زمینه‌ی فعالیتهای سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در حوزه‌ی ارائه خدمات آزمایشگاهی اظهار داشت: این سازمان با توجه به در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های متعدد، اخذ تاییدیه‌های مختلف از مراجع ذی‌صلاح و رعایت استانداردهای مورد نیاز و تاکید بر رعایت اصول مهندسی، سلامت نتایج آزمایش‌ها و رعایت منافع ملی و پایبندی به رازداری مشتریان، هم اکنون در قالب 6 آزمایشگاه تخصصی آنالیز مواد، آزمایشگاه اپتیک( تست عینک)، آزمایشگاه لایه نشانی، آزمایشگاه میکروالکترونیک، آزمایشگاه اندازه‌گیری ابعادی و آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی هوشمند فعالیت می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به فعالیتهای این سازمان در حوزه‌ی آموزشی و فرهنگی افزود: در این حوزه، خدمات آموزشی متنوعی در قالب تحصیلات تکمیلی دکترای پژوهش محور، آموزش‌های تخصصی – کاربردی، آموزش عالی علمی – کاربردی در سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و مرکز مستندسازی و تولید منابع آموزشی با هدف شناسایی و تامین نیازهای آموزش، مهندسان و مراکز مهندسی و صنعتی و توانمندسازی شغلی و حرفه‌ای آنان و تحقق اقتصاد دانش بنیان با تکیه بر منابع انسانی خلاق، ماهر و متعهد ارائه می‌شود. همچنین این واحد در حوزه فرهنگی، فعالیتهای شاخصی به منظور کمک به افزایش روحیه خودباوری در دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه انجام می‌دهد که برگزاری جشنواره فیلم‌های صنعتی از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد.

وی در پایان با اشاره به برخی از دستاوردهای اخیر جهاددانشگاهی صنعتی شریف، طراحی و سا خت دستگاه لوله مغزی سیار، طراحی و ساخت دستگاه‌ها لایه نشانی خلاء بالا، طراحی و ساخت دستگاه‌های اندازه‌گیری اپتیکی، طراحی و ساخت دستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات نفت، طراحی و ساخت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی و طراحی و ساخت سامانه‌های آزمون ادوات و تجهیزات دوار را بخشی از این دستاوردها ذکر کرد.

منبع خبر ایسنا