رونمایی از اولین نمونه بومی دستگاه لوله مغزی سیار کشور

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. رونمایی از اولین نمونه بومی دستگاه لوله مغزی سیار کشور

 

رونمایی از اولین نمونه بومی دستگاه لوله مغزی سیار با حضور مهندس جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و تعدادی از مدیران اجرایی استان، مدیران عامل شرکتهای ملی مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری ایران، مسؤولان شرکتهای نفتی در جنوب و نمایندگان شرکتهای سازنده تجهیزات صنعت نفت در خوزستان انجام شد.

رونمایی از اولین نمونه بومی دستگاه لوله مغزی سیار با حضور مهندس جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و تعدادی از مدیران اجرایی استان، مدیران عامل شرکتهای ملی مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری ایران، مسؤولان شرکتهای نفتی در جنوب و نمایندگان شرکتهای سازنده تجهیزات صنعت نفت در خوزستان انجام شد.

مهندس حسینعلی حاجیلو، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: پروژه پژوهشی تدوین فناوری، طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی با حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در این سازمان در حوزه ساخت تجهیزات نفتی انجام شده است.

وی گفت: این دستگاه دارای مزایای فراوانی است، به گونه‌ای که در گذشته بازدید و سرویس چاه‌های نفت به صورت سنتی با استفاده از دکل‌های تعمیراتی انجام می‌شد؛ اما با استفاده از دستگاه لوله مغزی سیار علاوه بر کاهش هزینه و زمان می‌توان کیفیت و خدمات سرویس چاه‌های نفت و گاز را ارتقاء بخشید.

وی افزود: در این فناوری، لوله‌ای به طول چند کیلومتر وارد چاه نفت می‌شود که از طریق آن ابزارهای بازدید و سرویس به عمق چاه ارسال شده و عملیات مختلف تعمیر و احیای چاه نفت صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف با بیان مزایای مختلف این دستگاه، به ایسنا گفت: تجهیزات دستگاه لوله مغزی سیار روی دو تریلر نصب می‌شود و می‌توان آن ‌را به سرعت جابجا کرد و پس از انجام عملیات مورد نظر بر روی چاه‌های نفت و گاز نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کرد. انواع پیشرفته‌تر دستگاه‌های لوله مغزی سیار برای انجام عملیات حفاری در چاه‌های نفت، به خصوص حفاری‌های مورب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین طراحی و ساخت داخل این دستگاه، ارتقاء و بهینه سازی دستگاه‌های خارجی موجود را نیز امکان پذیر می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به این که فناوری ساخت این دستگاه در اختیار کشورهای معدودی مانند آمریکا و کانادا است، تصریح کرد: طراحی و ساخت این دستگاه از طریق مهندسی معکوس انجام نشده، بلکه در این طرح با ملاحظه نمونه‌های موجود و با همکاری کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران اقدام به طراحی محصول کرده‌ایم. همچنین با توجه به اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور در حال انجام است، امیدواریم در آینده ضمن تولید تعداد بیشتری از این دستگاه کمکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

حاجیلو با اشاره به تکنولوژی دستگاه لوله مغزی سیار (Coiled Tubing Unit) خاطرنشان کرد: این دستگاه که از تکنولوژی‌های نوین در صنعت حفاری به شمار می‌رود، شامل یک لوله فولادی پیوسته بدون انقطاع به طول چند هزار متر است که بر روی قرقره‌ای گردان پیچیده شده است. امکان راندن ایمن لوله به درون چاه‌های نفت و گاز به وسیله این دستگاه فراهم می‌شود. عملیات مختلف تعمیر، احیاء، سرویس، اندازه گیری و انگیزش چاه از طریق مسیر ارتباطی این لوله انجام می‌شود و دستگاه لوله مغزی سیار در مقایسه با دکل حفاری از مزایای مختلفی برخوردار است، از جمله این مزایا، کاهش قابل توجه هزینه‌ها و سرعت بالای عملیات این دستگاه است.

منبع خبر ایسنا