مهندسان سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت ابزاری تخصصی جهت آزمایش دوام لولای صندوق عقب خودرو شدند که باز و بسته شدن 30 هزار مرتبهای در صندوق خودرو را بررسی و کیفیت و مقاومت لولاها را ارزیابی میکند.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، مهندس سید حسن کمالی مدیر گروه پژوهشی مکانیک سازمان با اعلام این خبر که نمونه تولید شده مشابه داخلی و خارجی ندارد، گفت: این دستگاه با شبیهسازی شرایط واقعی، توانایی تست و ارزیابی دوام و عملکرد لولاها را در طول زمان فراهم میسازد.
وی با اشاره به اینکه دستگاه فعلی برای دو خودرو پژو 206 و آریا با نظارت و تأیید ناظران فنی شرکتهای ساپکو(ایرانخودرو) و سازه گستر(سایپا) تولید شده است، در خصوص ویژگیهای دستگاه گفت: “امکان تست لولای چند مدل خودرو با قابلیت تغییر وزن و مرکز ثقل در” و “استفاده از سنسورهای پیشرفته برای اندازهگیری دقیق تغییرات و آسیبهای احتمالی” از ویژگیهای این دستگاه به شمار میآید.
وی همچنین با اشاره به طراحی و ساخت ماژول اندازهگیری لقی لولای صندوق عقب خودرو، اضافه کرد: این ماژول، ابزاری دقیق برای اندازهگیری لقی لولاهای صندوق عقب خودرو است تا از تطابق آن با استانداردهای طراحی، اطمینان حاصل شود. قابلیت ارائه گزارشهای آنی و دقیق از وضعیت لولاها به شناسایی مشکلات طراحی و ساخت در لولاهای صندوق عقب خودرو کمک میکند.
گفتنی است، این دستگاه به سفارش خودروسازان بزرگ کشور جهت بالا بردن استانداردهای کیفی در خودروهای داخلی و بهبود طراحی و افزایش عمر مفید لولاها، طراحی و در اختیار آنان قرار گرفته است.
لازم به ذکر است، پروژه مذکور توسط گروه پژوهشی مهندسی مکانیک، طراحی و با همکاری گروه اتوماسیون و مرکز فناوریهای ساخت و تولید سازمان، به سرپرستی “دکتر عطیه علی حسینی” تولید و ساخته شد.
بدون نظر