دکتر حاجی تاروردی در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا: پنجاه درصد ظرفیت جهاد به‌کار گرفته نمی‌شود

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. دکتر حاجی تاروردی در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا: پنجاه درصد ظرفیت جهاد به‌کار گرفته نمی‌شود
اخبار سازمان
QR Code
تاروردی 1

به گزارش ایکنا، به مناسبت فرارسیدن سی و هشتمین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با محمدصادق حاجی تاروردی، رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف گفت‌وگوی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا: ضمن تشکر، بفرمایید عمده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف و پژوهشکده توسعه تکنولوژی در چه زمینه‌هایی است؟

زمینه‌های فعالیت سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و پژوهشکده توسعه تکنولوژی در حوزه‌های اتوماسیون و مکاترونیک، فناوری اطلاعات، اندازه‌گیری و ابزار دقیق، توسعه تکنولوژی صنعتی، مواد، خدمات آزمایشگاهی، آموزش و فرهنگی است، از جمله این اقدامات می‌توان به طراحی و ساخت سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و تجهیزات، طراحی و ساخت قطعات پیچیده مورد نیاز صنعت، طراحی و ساخت قطعات و سیستم‌های کم تیراژ و با ارزش افزوده بالا، خدمات مهندسی و پژوهشی اشاره کرد. همچنین ارائه خدمات مدیریت طرح پروژه‌های کلان فناوری اطلاعات، طراحی و اجرای سامانه‌های ردیابی رادیویی است.

همچنین ارائه خدمات مدیریت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و پیاده سازی سامانه‌های مدیریت مستندات الکترونیکی، طراحی و ساخت سامانه‌های تست، طراحی و ساخت ابزار دقیق ویژه، پژوهش و ساخت قطعات و سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق، طراحی و ساخت ادوات اپتوالکترونیکی، انجام مطالعات کلان و راهبردی، مدیریت طرح و برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، طراحی و احداث واحد‌های تولیدی، ارتقاء خط تولید، تدوین و انتقال تکنولوژی، نظارت، بازرسی و تدوین استاندارد، شناسایی، آنالیز و فرمولاسیون مواد آلیاژ‌های فلزی، ساخت مواد شیمیایی و آلیاژ‌های فلزی مورد نیاز، مدیریت پسماند و امحاء پسماند‌ها با رویکرد حفاظت از محیط زیست، از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با توجه به در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های متعدد، اخذ تأییدیه‌های مختلف از مراجع ذی‌صلاح و رعایت استاندارد‌های مورد نیاز و تاکید بر رعایت اصول مهندسی، سلامت نتایج آزمایش‌ها، رعایت منافع ملی و پایبندی به رازداری اطلاعات مشتریان، در زمینه‌های متنوعی فعالیت می‌کند.

این فعالیت‌ها در قالب ۷ آزمایشگاه تخصصی آنالیز مواد، اپتیک، لایه نشانی، میکروالکترونیک، اندازه‌گیری ابعادی، سامانه‌های الکترونیکی هوشمند و آزمایشگاه تجهیزات آبیاری و آبرسانی صورت می‌گیرد.

حوزه آموزش این سازمان گستره وسیعی از خدمات آموزشی را برای صنایع، سازمان‌ها، دستگاه‌ها، شرکت‌ها و سایر مراکز ارائه می‌دهد. نیازسنجی و تدوین دوره‌های آموزشی مقطع‌دار، تک پودمان و آزاد، طراحی و تدوین آزمون‌های مهارتی-شغلی و حرفه‌ای، طراحی و تدوین سیستم جامع آموزشی و توانمندسازی منابع انسانی و استانداردسازی و نظارت بر فرآیند‌های آموزشی از جمله خدمات قابل ارائه این حوزه است.

حوزه فرهنگی این سازمان به طور مشخص دو ماموریت از جمله «ارتقای فرهنگ سازمانی اعضای سازمان» و «کمک به ارتقای فرهنگی و ایجاد خودباوری در دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف» را در دستور کار دارد.

ایکنا: حمایت مسئولان از جهاد دانشگاهی در شتاب‌گیری روند اجرای پروژه‌های ملی تا چه حد است؟

یکی از مشکلات اصلی جهاد دانشگاهی عدم سپردن ماموریت ملی به این نهاد جهادی است، هرچند که جهاد دانشگاهی براساس اساسنامه خود فعالیت و خدمات متعددی به جامعه ارائه می‌کند، ولی بیش از پنجاه درصد ظرفیت این نهاد به‌کار گرفته نمی‌شود. مشکلات ملی و صنعتی و فناورانه کشور به خوبی در جهاد دانشگاهی قابل حل و مدیریت است. تجربه موفق سی و هشت ساله این نهاد موید این مدعی است.

خدمات علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در طی هشت سال دوران دفاع مقدس از افتخارات ملی و باعث مباهات جامعه دانشگاهی است که اگر این خدمات و دستاورد‌های علمی نبود، شاید آسیب‌های انسانی و صدمات سخت افزاری به کشور بیش از وضع موجود می‌بود. از این بابت خدا را شاکریم.

ایکنا: موانع و آسیب‌های امروز که مانع پیشرفت جهاد دانشگاهی می‌شود چیست؟

محدود شدن دایره فعالیت جهاد دانشگاهی در عرصه‌های گوناگون یکی از مهمترین این موانع است، در کنار این نسپردن ماموریت‌های ملی و جدی به جهاد دانشگاهی، شوق بعضی از مدیران کشور به خرید خارج از کشور به بهانه دستیابی به تکنولوژی‌های جدید، بلوکه شدن درآمد ارزی در خارج از کشور به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه و خرید خارج بدون برنامه و اجباری از کشور‌های خاص و عدم سفارش به داخل کشور، عدم حمایت از فناوری‌های بومی شده در داخل که با بودجه دولتی حاصل شده و عدم سفارش مجدد آن فناوری و پراکنده شدن تیم‌های با تجربه علمی تشکیل شده و بی‌انگیزه شدن آن‌ها از دیگر موانع است.

همچنین اجرایی نشدن نقشه جامع علمی کشور و تقسیم کار ملی در زمینه توسعه فناوری‌های راهبردی کشور و نیز اجرای قرارداد‌های فاینانس با خارجی‌ها (با ضمانت ارز بلوکه شده خودمان در خارج) و آوردن تجهیزات و ماشین آلات از خارج و عدم سفارش آن به داخل، دیگر موانع بر سر راه پیشرفت و توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

ایکنا: با توجه به پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی، واگذاری چه ماموریت‌هایی از سوی نظام به این نهاد، می‌تواند پیشرفت کشور را شتاب ببخشد؟

سوابق درخشان جهاد دانشگاهی در توسعه و بومی سازی فناوری و دستیابی به فناوری‌های نوین زمینه و پتانسیل‌هایی را فراهم کرده است که می‌توان در راستای پیشرفت کشور از آن بهره برد. واگذاری ماموریت‌های مشخصی در زمینه‌هایی مانند توسعه فناوری و مدیریت انتقال تکنولوژی واحد‌های نمک زدایی یا آب شیرین کن، توسعه فناوری و بومی سازی تجهیزات صنایع فراوری مواد معدنی و نیز ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و ارتقای فناوری آن به خصوص در زمینه حفاری مثل دستگاه لوله مغزی سیار، می‌تواند پتانسیل جهاد را در مسیر توسعه کشور به نمایش بگذارد.

همچنین تدوین دانش فنی فرایند‌های صنایع تکرار شونده و پر متقاضی مثل پالایشگاه گاز طبیعی، صنایع فولاد، صنایع آلومینیوم به منظور دستیابی به طراحی پایه و اصولی، ساخت تجهیزات اندازه گیری دبی سیالات نفتی به ویژه نفت خام و نیز نظارت بر ساخت و واردات تجهیزات و ماشین آلات نوین آبیاری و رصد تغییرات فناوری و استاندارد سازی آن‌ها، از جمله ماموریت‌هایی است که جهاد قابلیت حضور در این زمینه‌ها را دارا است.

منبع خبرگزاری ایکنا  لینک کوتاه :http://iqna.ir/fa/news/3736606/%D9%AF