طیبی خبر داد: رونمایی از دو دستاورد محققان جهاد دانشگاهی در صنعت نفت

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. طیبی خبر داد: رونمایی از دو دستاورد محققان جهاد دانشگاهی در صنعت نفت

 

رییس جهاد دانشگاهی از رونمایی از دو ماده جداکننده نفت و آب قابل کاربرد در صنعت نفت توسط محققان این نهاد در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا دکتر حمیدرضا طیبی درنشستی خبری به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که صبح امروز برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی مقرر شده است تا همه واحدهای این نهاد بر اساس مزیت‌های استانی فعالیتهایی را انجام دهند و ماموریت‌هایی به آنها واگذار شود.

طیبی با بیان این که همچنین توسعه دستگاه لوله مغزی سیار به واحد جهاد دانشگاهی تهران واگذار شده است، یادآور شد: علاوه بر آن، واحد جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در زمینه توسعه پمپ‌های درون چاهی نفت طرح‌هایی را در دست اجرا دارد که این پمپ‌ها برای چاه‌هایی که دارای افت فشار هستند به کار می‌رود.

اعتبارات جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که 20 درصد منابع اعتباری این نهاد از طریق بودجه‌های دولتی تأمین می‌شود ، خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم که کمبود اعتبارات خود را در قالب امضای قراردادهای صنعتی تامین کنیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه این نهاد با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یادآور شد: با همکاری معاونت علمی در زمینه ایجاد حساب مشترک اقدام شد که در حال حاضر این حساب مشترک ایجاد شده و قرار است این حساب با سالی 10 میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و 10 میلیارد تومان از سوی جهاد دانشگاهی تامین شود .

وی ادامه داد: تعهدات این حساب به مدت سه سال است و این اعتبارات برای توسعه طرح‌های جهاد دانشگاهی اختصاص می‌یابد.

نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی

طیبی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تعیین نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در این زمینه مذاکراتی با دولت انجام شده است ضمن آن که با طرح این موضوع در شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور کار گروهی تشکیل شد و در این کارگروه سندی در قالب پیش‌نویس به تصویب رسید.

وی با اشاره به جزییات این سند پیش‌نویس یادآور شد: بر اساس این سند ماموریت انتقال فناوری در طرح‌های کلان ملی بر عهده جهاد دانشگاهی است.

… رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به پیشنهاد این نهاد به دولت برای ایجاد پنج مجتمع بزرگ تحقیقاتی جهت تولید حرفه‌ای فناوری‌ها توضیح داد: در حال حاضر فناوری‌هایی در جهاد دانشگاهی تولید می‌شود که در اشل کوچک است و تنها بخشی از نیازهای کشور را تامین می‌کند ولی با ایجاد این مجتمع‌ها قادر خواهیم بود تا این فناوری‌ها را در قالب برند به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی زمینه‌های فعالیت این مجتمع‌ها را در حوزه‌های الکترونیک و الکترومکانیک، شیمی، پتروشیمی و‌ آگرو شیمی، فناوری‌های دارویی، کشاورزی و آب شیرین‌کن‌ها و تجهیزات مدرن آبیاری ذکر کرد.

فناوری‌های تولید شده در جهاد دانشگاهی

طیبی با اشاره به فعالیتهای انجام شده در حوزه‌ پژوهش و فناوری خاطرنشان کرد:‌تا کنون هزار و 260 طرح اجرا شده است که از این تعداد 650 طرح کارفرمایی، 829 طرح توسط دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی اجرایی شده است.

وی با بیان این که 480 طرح از بودجه‌های واحدهای جهاد دانشگاهی تامین شده، گفت: در سال 93 از تعداد 650 طرح کارفرمایی تعداد 550 طرح عقد قرارداد شده‌اند.

طیبی حجم مالی پروژه‌های کارفرمایی این نهاد را 187 میلیارد تومان دانست و یادآور شد: تا کنون 16 ثبت اختراع و شش ثبت ژن از سوی محققان این نهاد انجام شده است ضمن آن که هزار و 540 مقاله در مجلات و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی عرضه شده است.

طیبی به برخی از دستاوردهای این نهاد اشاره کرد و افزود: پروژه سامانه هوشمند کنترل خودرویی به اتمام رسیده است.

… طیبی همچنین با اشاره به پروژه رفع آلودگی نفتی در فازهای جامد و مایع به عنوان طرح برتر شناخته شده، یادآور شد: طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار که در عملیات حفاری صنعت نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد در جهاد دانشگاهی شریف انجام شده است که این طرح خاتمه یافته و تحویل کارفرما شده است.

مشکلات جهاد دانشگاهی برای تجاری سازی فناوری‌ها

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به فناوری‌های ایجاد شده در این نهاد گفت: فناوری‌هایی که در این نهاد ایجاد شده است با چالش‌هایی مواجه شده چرا که شاهد مقاومت‌هایی برای تجاری‌سازی آن هستیم.

وی دلیل این مقاومت‌ها را بی‌اطمینانی نسبت به توانمندی‌های داخلی ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال ما موفق به طراحی و ساخت رکتیفایرهای مورد نیاز برای مترو شدیم.

… همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت نفت

طیبی با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده میان جهاد دانشگاهی و وزارت نفت توضیح داد: بر اساس این قرارداد تامین تجهیزات صنعت نفت از ماموریت‌های جهاد دانشگاهی بوده است که تا کنون موفق به ساخت دکل حفاری شدیم و پیگیری‌های لازم برای کاربردی کردن آن در صنعت حفاری کشور در دست اجراست.

… وی دستگاه لوله مغزی برای عملیات تکمیلی حفاری را از دیگر طرح‌های اجرا شده در جهاد دانشگاهی در حوزه نفت ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن محققان جهاد دانشگاهی موفق به تولید دو ماده امولسیفایر برای جدا کردن آب از نمک شده‌اند.

متن کامل خبر در لینک زیر:

منبع خبر ایسنا