امضای تفاهمنامه همكاری مشترك ميان معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری و سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شريف در حوزه حمل و نقل

  1. اخبـار
  2. اخبار حوزه خودرو
  3. امضای تفاهمنامه همكاری مشترك ميان معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری و سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شريف در حوزه حمل و نقل

در نشست مشترک میان مسئولان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، تفاهمنامه همکاری مشترک به امضاء دو طرف رسید.

به گزارش ایسنا، این نشست عصر روز گذشته (۲۳ دی‌ماه ۹۹) با حضور دکتر منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید شهریار زینی مدیر طرح‌های کلان این ستاد، دکتر علیرضا آخوندی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، دکتر سید محمد طباطبایی قمی، رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاددانشگاهی، دکتر محسن مردانی، معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، مهندس وحدانی، مدیر اداره بازرگانی و پروژه یابی این سازمان، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

دکتر منطقی در این نشست گفت: اولین نکته‌ای که در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، تهیه نقشه‌راه برای انجام این کار است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این کار در مجموعه در دو بخش انجام می شود، یک بخش خودرویی و بخش دیگر هوشمندسازی است. بخش هوشمندسازی بیشتر از محیط به محصول می رسد، اما در بخش خودرو از محصول وارد محیط می‌شویم که از لحاظ اسکوپ کاری متفاوت است و اگر اسکوپ کار را کامل کنیم، می‌توانیم در نقشه‌راه آنها را یکی کنیم. در بحث اتصال‌پذیری بر مبنای استاندارهای روز، نقشه‌راه را طراحی کنیم و در نظر داشته باشیم که در نهایت، اسکوپ کار ما، اسکوپ کاملی باید باشد.

دکتر منطقی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مدل کاری جهاددانشگاهی است. در این مدل می‌بایست از ابندا استانداردهای لازم در نظر گرفته شوند و برمبنای پروتکل‌ها پیش برویم.

وی تأکید کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده حداکثری از توان و ظرفیت مجموعه‌های جانبی است. اگر از توانمندی موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خوبی استفاده شود، سرعت کار افزایش پیدا می‌کند. در عین حال باید به صورت منظم گزارش پیشرفت کار ارائه شود. 

 

ظرفیت منحصربه‌فرد سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در فناوری اتصال‌پذیری خودرو

دکتر آخوندی در این نشست گفت: سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در حوزه حمل‌ونقل دارای سوابق طولانی بوده و پروژه‌های مختلفی در این حوزه انجام داده است و این سازمان از پیشگامان توسعه فناوری اتصال‌پذیری در کشور می‌باشد؛ لذا در این حوزه نسبت به ارایه خدمات و سرویس‌هایی با شرکت‌های خودروساز مذاکراتی شده و در تعریف کار مرتبط بااتصال پذیری به نتایج مناسبی رسیده‌ایم

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به تجربه و مهارت این سازمان در حوزه حمل‌ونقل افزود: با توجه به زمینه‌های متفاوتی که در حوزه حمل‌ونقل ریلی، هوایی جاده‌ای و خودرو وجود دارد، زمینه‌های همکاری مشترک شاید در یک یا دو قرارداد نگنجد و ظرفیت برای همکاری‌های گسترده‌تر در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف وجود دارد.

دکتر آخوندی خاطرنشان کرد: پیشنهاد مطرح‌شده این بود که پلتفرم و زیرساختی را برای شناسایی فناوری‌هایی که در شرکت‌های دانش بنیان ذیل مجموعه معاونت علمی و فناوری درحال‌توسعه هستند، فراهم کرده و زمینه را برای حل مسائل و مشکلات صنعت آماده کنیم.

وی افزود: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با صنعت ریلی، هوایی و جاده‌ای در ارتباط بوده و می‌توان گفت امکان درک مسائل و مشکلات را بهتر  و با سرعت بالاتر دارد؛ درنتیجه مشکلات و مسائل را تحت شرایط و چارچوبی به اطلاع شرکت‌های دانش‌بنیان رسانده و همبستگی مناسبی برای یافتن راه‌حل‌های مناسب ایجاد می کند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تأکید کرد: در قالب این تفاهمنامه همکاری مشترک قصد داریم زیرساخت‌هایی در مجموعه سازمان ایجاد کرده و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، پروژه‌های مدنظر را قدم‌به‌قدم، جهت‌دهی کنیم.

دکتر آخوندی افزود: تنها مجموعه‌ای هستیم که توانمندی توسعه این فناوری (اتصال‌پذیری) را به صورت بالفعل  داریم و تجربه پیاده‌سازی پروژه در آن وجود دارد در حوزه هوشمندسازی، در بحث شهر هوشمند پیشنهادهایی مطرح‌شده است که اگر معاونت علمی و فناوری نیز به این بحث ورود پیدا کند، می‌توانیم این فناوری را توسعه دهیم.

وی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تلاش می‌کند در کنار معاونت علمی و فناوری، نیاز صنعت را شناسایی کرده و بتواند نقش مؤثری در انتقال فناوری و تجربه ایفا کند و در بحث توسعه، نگاه کلانی داریم. درزمینه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان این موضوع مدنظر داریم؛ همچنین در این زمینه قطعاً افراد برجسته در این حوزه به مجموعه اضافه خواهند شد.

 

طرح اتصال‌پذیری خودرو جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، جامع‌تر و اجرایی‌تر است

دکتر زینی در این نشست تأکید کرد: این جلسه به منظور انعقاد تفاهمنامه همکاری در قالب توسعه همکاری های فناورانه در حوزه حمل‌ونقل پیشرفته و با هدف اینکه بتوانیم از ظرفیت و توانمندی فوق‌العاده جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به عنوان هاب فناوری حمل‌ونقل پیشرفته استفاده کنیم، برگزار می‌شود. 

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در معاونت علمی و فناوری نزدیک به یکسال است که وارد این حوزه شده‌ایم و همکاران جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از دو سال قبل با شرکت‌های خودروساز در حوزه اتصال‌پذیری خودروها مشول مذاکره هستند.

وی تأکید کرد: به جرأت می توان گفت، از بین همه طرح‌ها، پروپوزال‌ها و پیشنهادهای واصل‌شده، طرح مجموعه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، پخته‌تر، جامع‌تر و اجرایی‌تر است؛ یعنی براساس بستری که در کشور وجود دارد، می‌توان امیدوار بود که این طرح به نتیجه برسد.

دکتر زینی افزود: معاونت علمی و فناوری با ورود به این طرح تلاش کرده است تا شتاب بیشتری به کار بدهد. و این تفاهمنامه مشترک معاونت علمی و فناوری با مجموعه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نیز اقدام مناسبی در جهت افزایش شتاب این فعالیت می‌باشد.

وی تأکید کرد: آنچه از همکاران جهاد دانشگاهی صنعتی شریف انتظار داریم، مافوق کاری است که در قالب قرارداد همکاری مشترک با شرکت‌های خودروساز مذاکره شده است. در حقیقت، یک سری الزامات در تفاهمنامه جدید اضافه شده است و به دنبال پیاده‌سازی سطح فناوری بالاتر از قرارداد آنها هستیم. امیدواریم با بکارگیری تمام ظرفیت‌های کشور در این حوزه شاهد این باشیم که از نقطه یک بحث اتصال‌پذیری (خودروها) به جایگاه بالاتری برسیم.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: به دنبال این هستیم که خدماتی به خودرو اضافه کنیم که در شأن خودروساز است و می‌تواند ارتباط بین خودرو و سیستم پشتیبانی‌دهنده خدماتی خودروساز ایجاد کند. سرنشین یا راننده می‌تواند از طریق فشردن یک دکمه، درخواست امداد کند؛ البته حتی در صورت فشار ندادن دکمه، قابلیت‌هایی در خودرو وجود خواهد داشت که این ارتباط برقرار شود. همکاران جهاد دانشگاهی صنعتی شریف یکی از لایه‌های V2V (سیستم ایمنی خودرو به خودرو یا Vehicle-To-Vehicle) را برای نخستین بار در کشور ایجاد خواهند کرد.

دکتر زینی گفت: این کار از جنس دانش است و موضوعی است که در کشور وجود ندارد؛ البته اگر بخواهیم به این موضوع عمق داده و فناوری آن را توسعه دهیم، به بسترهای زیرساختی از جمله پروتکل‌های ارتباطی نیاز خواهیم داشت. 

وی تأکید کرد: طرح مورد نظر در شرکت‌های خودروساز برای خودرو مناسب است، اما ما همیشه در معاونت علمی و فناوری می‌خواهیم کاری که انجام دهیم به پلت فرم کسب‌وکار تبدیل شود، یعنی بوم کسب‌وکار برای آن ایجاد شود.  اگر بتوانیم اپلیکیشن‌های مختلف را توسعه دهیم، مبنای توسعه کسب‌وکار خواهد بود. قطعاً اگر بتوانیم این ظرفیت را فراهم و بستر مورد نیاز را ایجاد کنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نرم‌افزاری می‌توانند نرم‌افزارهای مختلفی را توسعه دهند.

دکتر زینی گفت: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف توانمندی فوق‌العاده‌ای در راه‌اندازی مراکز آزمون و تست دارد. به نظر می‌رسد می‌توانیم رویایی که چندین سال در صنعت خودرو برای بحث تست تصادف (autocrash) وجود دارد را محقق کنیم. با پا پیش گذاشتن جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این حوزه، شاید بتوانیم ادعا کنیم حداقل در حد طراحی اولیه یا کانسپت، قادر به انجام این کار هستیم.

 

کار دانشی که قابلیت تجاری‌سازی دارد

مهندس وحدانی در این نشت گفت:چند ماهی است که در قالب این بیزینس‌مدل، کار با معاونت علمی و فناوری را آغاز کرده‌ایم. اسکوپ کار را در جلسات سه جانبه خواهیم داشت، در حقیقت کار را با اسکوپی فراتر از آنچه مدنظر خودروساز است، پیش خواهیم برد.

مدیر اداره بازرگانی و پروژه یابی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تأکید کرد: یک سری از کاربردها را خودروساز برای ما تبیین کرده است که در چارچوب قرارداد انجام خواهد شد، اما در قالب تفاهمنامه سه جانبه‌ میان معاونت علمی و فناوری، شرکت خودروساز و جهاد دانشگاهی، کاربردهای دیگری نیز به طرح اضافه خواهد شد. در سازمان به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بیزینس‌مدلی طراحی کنیم که  عنوان نقشه‌راه باشد و بتوانیم در مناطق دیگر کشور نیز آن را توسعه دهیم.

وی افزود: احساس می‌کنیم این طرح، یک کار دانشی است که قابلیت تجاری‌سازی خوبی خواهد داشت و باید از ابعاد دیگر هم موضوع بررسی شود. طبیعتاً از این کار دانشی که درحال انجام است، سرریزهای دانشی علمی مانند مقاله و کتاب هم خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فناوری با اشتیاق و علاقه پیش‌آمده است؛ بحث خط فکری هم در شرکت‌های خودروساز و دیگر متولیان وجود دارد که هرکدام می‌توانند بخشی از کار را انجام دهند. با این مدل می‌توانیم از توانمندی همه متولیان و ذینفعان در کار استفاده کنیم.