رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد: ایفای نقش سازنده برای رفع مشکلات فناورانه صنعت خودرو مهمترین دستاورد جهاددانشگاهی صنعتی شریف/ تمرکز بر تکمیل چرخه نوآوری از ایده تا محصول

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد: ایفای نقش سازنده برای رفع مشکلات فناورانه صنعت خودرو مهمترین دستاورد جهاددانشگاهی صنعتی شریف/ تمرکز بر تکمیل چرخه نوآوری از ایده تا محصول
اخبار سازمان
QR Code
رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد: ایفای نقش سازنده برای رفع مشکلات فناورانه صنعت خودرو مهمترین دستاورد جهاددانشگاهی صنعتی شریف/ تمرکز بر تکمیل چرخه نوآوری از ایده تا محصول

رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف تصریح کرد: ایفای نقش سازنده در زمینه رفع مشکلات فناورانه صنعت خودرو از مهمترین دستاوردهای این واحد صنعتی است.

دکتر علیرضا آخوندی رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف به مناسبت چهل‌ویکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و به منظور بازخوانی فعالیت‌های این نهاد در رابطه با مهم‌ترین دستاوردهای شاخص این سازمان گفت: ایفای نقش سازنده در زمینه رفع مشکلات فناورانه صنعت خودرو از مهمترین دستاوردهای این واحد صنعتی است. در پی واگذاری مأموریت ایفای نقش سازنده جهاددانشگاهی در زمینه رفع مشکلات فناورانه صنعت خودرو، جهاددانشگاهی اقدام به عقد تفاهم‌نامه فناورانه با شرکت ایران خودرو کرد.

وی افزود: در این راستا جهاددانشگاهی صنعتی شریف به عنوان نماینده جهاددانشگاهی، تعاملات سازنده‌ای را با بخش‌های مختلف شرکت ایران خودرو انجام داد که منجر به اقداماتی چون؛‌ عقد قرارداد طراحی و تدوین دانش فنی به همراه تولید TCU با شرکت نیرومحرکه است که تا پایان تابستان، این قطعه بر روی خودرو نصب و تست خواهد شد. همچنین، عقد قرارداد دستیابی به دانش فنی خودروهای متصل ( Connected Cars ) معاونت تحقیقات، عقد قرارداد دستیابی به دانش فنی سیستم پشتیبان جوش لیزر خودرو ایکاپ با شرکت ایکاپ،‌ عقد قرارداد رفع مشکلات فنی و ساخت تجهیزات خاص خطوط تولید با معاونت فنی و در شرف بودن عقد قرارداد اندازه گیری ابعادی خودرو با معاونت مهندسی از دیگر اقدامات جهادگران شریف است.

دکتر آخوندی با اشاره به تجاری‌سازی محصولات فناورانه و تکمیل چرخه نوآوری؛ اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یکی از بازیگران اصلی فناوری کشور در نظر دارد تا با تکمیل چرخه نوآوری از ایده تا محصول، نقش پررنگ‌تری را در اقتصاد دانش‌بنیان بازی کند. در این راستا این نهاد در نظر دارد تا پس از اجرای طرح‌های فناورانه و دستیابی به دانش فنی، تولید این محصولات را از طریق شرکت‌های دانش بنیان ادامه دهد. در این راستا اقدام به فعال کردن شرکت‌های با سابقه خود از جمله شرکت دانش بنیان و شرکت جهش صنعت به عنوان هلدینگ شرکت‌های دانش بنیان کرده است.

رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف افزود: به عنوان مثال در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، فناوری شعله بین که یک فناوری سطح بالا و موثر در ایمنی نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مرتبط است، را در قالب یک شرکت فناورانه و با مشارکت فناوران و نیز بخش خصوصی، تجاری سازی کرده است. همچنین این سازمان در نظر دارد تا برخی فناوری‌های مهم دیگر مانند موتورهای درون چاهی، دستگاه لوله مغزی سیار و TCU را نیز تجاری سازی کند.

وی با بیان این که توسعه آزمایشگاه‌ها یکی دیگر از دستاوردهای این واحد صنعتی است، ادامه داد: در این راستا، آزمایشگاه خوردگی در این سازمان و با مشارکت بخش خصوصی، احداث شده است. ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی صنعتی شریف با محوریت «هوش مصنوعی مبتنی بر اینترنت اشیاء» به منظور جذب تیم‌های نوآور از دیگر اقدامات مؤثر این سازمان است.

دکتر آخوندی تصریح کرد: با توجه به مسوولیت‌های سازمانی جهاددانشگاهی در راستای حل مشکلات صنعتی با استفاده از دانش و نوآوری‌های دانشگاه و ایفای نقش پیوند دهنده صنعت و دانشگاه، این سازمان بیشتر در حوزه حل مسایل صنعتی ورود کرده است. از مهمترین اولویت‌های استراتژیک و راهبردی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، ایفای نقش هاب فناوری و همچنین اجرای توسعه فناوری با همکاری و مشارکت و استفاده از سیستم نوآوری باز است.

رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد: در این راستا با توجه به ارتباط گسترده این سازمان با صنایع مختلف و شناسایی مسایل و مشکلات تکنولوژیک، یافتن راه حل و ارتباط تیم دانش بنیان با صنعت (نورد) نظرگاه فعالیت‌های پیش‌روی این سازمان است، ضمن این که با توجه به حضور بیش از 200 نفر پرسنل در حوزه تخصصی و فناوری آماده ارایه سرویس و خدمات فناوری به مختصصان این حوزه است.

وی افزود: با ایجاد مراکز تحقیقانی و نوآوری و شتابدهی علاقه‌مند و آماده تعامل هرچه بیشتر دانشجویان و نخبگان علمی هستیم.

رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد: با توجه به سابقه این سازمان در تدوین و توسعه فناوری در زمینه‌های متفاوت، آمادگی امکان بهره‌مندی و اشتراک‌گذاری از تجربیات مختلف صنعتی را داریم. جهادگران صنعتی شریف معتقدند با تکیه بر دانش فنی تجمیعی امکان بهره وری تخصصی بالا خواهد رفت؛ ما با حضور و مشارکت متخصصان متمرکز بر موضوعات مختلف فنی آماده هرگونه ارایه خدمات علمی به سازمان‌ها و متقاضیان حقیقی و حقوقی هستیم.

دکتر آخوندی ادامه داد: نظر به ساختار کلی جهاددانشگاهی و با توجه به قوانین بالادستی در راستای پشتیبانی از منابع و سرمایه‌های انسانی برنامه‌ها و طرح‌هایی و جود دارد که بر مبنای آن ها اقدام به جذب و نگهداشت این سرمایه‌ها می‌شود.

وی افزود: با توجه به ماهیت پژوهشی این سازمان و متخصصان آن، مهمترین بخشی که می‌تواند از این ظرفیت استفاده فناورانه و حل مساله در خصوص مشکلات داشته باشد دولت و حوزه صنعت است.

رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف افزود: این نهاد انقلابی نشان داده در صورت استفاده از ظرفیت‌ها، باعث سربلندی کشور است، به عنوان نمونه می‌توان به پژوهشگاه رویان که همواره افتخار آفریده است، اشاره کرد. بنابراین هرجا که بهای لازم به این نهاد داده شده است این مجموعه نقش پررنگ و مؤثرتری ایفا کرده است.

دکتر آخوندی گفت: متاسفانه شرایط فعلی کشور عاری از در نظر گرفتن مشکلات ظالمانه تحریمی و بیشتر متأثر از بعضا ناکارآمدی‌های مدیریتی است که با تکیه بر روحیه جهادی و ازخودگذشتگی می‌توان نسبت به جبران ضایعات و مشکلات پرداخت.

وی در پایان در رابطه با نحوه تعامل و ارتباط با سازمان های علمی و صنعتی در حوزه تجاری سازی  گفت: باید گفت با رویکرد مثبت مراجعی همچون؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم مبنی بر پشتیبانی و حمایت از فناوری‌های تولیدی و مهندسی، تعامل علمی مناسبی با این سازمان برقرار است.

منبع: جهاددانشگاهی 

لینک خبر در ایسنا