جلوگیری از ورود و استفاده از ماینرهای مستعمل با راه‌اندازی آزمایشگاه جهاددانشگاهی صنعتی شریف

  1. اخبـار
  2. اخبار سازمان
  3. جلوگیری از ورود و استفاده از ماینرهای مستعمل با راه‌اندازی آزمایشگاه جهاددانشگاهی صنعتی شریف

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در مراسم افتتاح نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمزارزها (ماینرها) گفت: راه‌اندازی و افتتاح این آزمایشگاه، از ورود و استفاده از تجهیزات مستعمل و مستهلک به کشور جلوگیری و این فرایند را استانداردسازی می‌کند. تجهیزاتی که وارد کشور می‌شوند و تجهیزاتی که از قبل به کشور وارد شده و درحال استفاده هستند، اگر به درستی ساماندهی شوند، قطعاً روی شبکه تامین و توزیع برق کشور تأثیر خود را نشان خواهند داد.

به گزارش ایسنا، نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمزارزها (ماینرها) به عنوان نخستین و تنها مرجع آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرها (تجهیزات استخراج رمزارزها)، در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف افتتاح شد.

در این مراسم، پرویز محمد نژاد، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، حسن نژاد، معاون مدیرکل طرح و برنامه وزارت صمت، دکتر خدادادی، مجری طرح رمزارزها از وزارت نیرو، دکتر ابراهیم نژاد از وزارت نیرو، دکتر عفت نژاد، معاون مدیرکل نظارت و انتقال برق کشور وزارت نیرو، دکتر علیرضا آخوندی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، دکتر سید محمد طباطبایی قمی، رئیس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، حمیدرضا عابدی، مدیر آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل جهاد دانشگاهی صنعتی شریف حضور داشتند.

آزمایشگاهی برای تایید استاندارد مصرف انرژی ماینرها

دکتر علیرضا آخوندی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ضرورت راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمزارزها (ماینرها) گفت: این آزمایشگاه از ورود تجهیزات مستهلک و اسقاطی کشورهای دیگر به داخل جلوگیری می کند. یکی از مشکلات در این زمینه، میزان مصرف برق و انرژی تجهیزاتی است که از کشورهای دیگر مانند چین وارد کشور می شوند. این دستگاه‌ها معمولاً بعد از اتمام دوره بهره‌وری، از طریق مبادی قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده و به کار گرفته می شوند، بدون اینکه هیچ نظارت و آزمایش کیفیت روی آنها صورت گرفته باشد که پیامد آن مشکلات عدیده‌ایست که اتفاق افتاده است.

دکتر آخوندی افزود: قطعاً میزان مصرف انرژی در این دستگاه ها (مستهلک و اسقاطی) مشکلاتی را ایجاد می‌کند. شاید بتوان گفت قطعی برق در تابستان کاملاً به این موضوع مربوط نبوده است، اما براساس گزارش ها، استفاده از این دستگاه‌ها قطعا تاثیر منفی در نمودار مصرف شبکه برق کشور داشته است. راه‌اندازی و افتتاح این آزمایشگاه، از ورود و استفاده از تجهیزات مستعمل و مستهلک به کشور جلوگیری و این فرایند را استانداردسازی می‌کند. تجهیزاتی که وارد کشور می‌شوند و تجهیزاتی که از قبل به کشور وارد شده و درحال استفاده هستند، اگر به درستی ساماندهی شوند، قطعاً روی شبکه تامین و توزیع برق کشور تأثیر خود را نشان خواهند داد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف خاطر نشان کرد: از مجموعه وزارت صمت و وزارت نیرو و مجلس تقاضا و طرح درخواست داشته‌ایم که به این موضوع به صورت یک فرایند قانونی نگاه کنند و یکی از الزامات ورود ماینرها به کشور، داشتن استانداردهای لازم باشد که این استانداردها توسط مراجع آزمایشگاهی مانند نخستین آزمایشگاه استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمزارزها (ماینرها) سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این موضوع باید به شکل یک الزام و فرایند قانونی در کشور صورت پذیرد تا اگر سیاست بر آنست که ماینرها در کشور مورد استفاده قرار بگیرند، از شرایط مناسب و استاندارد بالایی برخوردار باشند.

جلوگیری از ورود و استفاده از ماینرهای مستعمل با راه‌اندازی آزمایشگاه جهاددانشگاهی صنعتی شریفآز ماینر 02دکتر آخوندی تصریح کرد: در خصوص راستی آزمایی بکارگیری و واردات تجهیزات مناسب و نو با دو موضوع مهم روبرو هستیم؛ یکی بحث دستگاه‌های مستعملی است که شکل مرتبی به آنها داده شده و به عنوان دستگاه‌های نو وارد کشور می شوند و دیگری، پروانه بهره‌برداری که در داخل برای تولید این تجهیزات صادر می شود. بعضاً پیش می‌آید که دستگاه های مستعمل ظاهرسازی شود و برچسبی از شرکت سازنده داخلی روی آن نصب شده و به عنوان دستگاه نو استفاده شود. در این خصوص ضروریست که ساز و کار بازدارندگی این موضوع پیش بینی شود به طور مثال ما امکان بازرسی قطعات درونی این ماینرها را از لحاظ نو و یا مستعمل بودن آنها را داریم و این مهم با الزام قانونی دولت و مراجع ذیربط امکانپذیر است. لازم به ذکر است که ما در این آزمایشگاه گزارش تست بر اساس استاندارد مورد نظر را به مراجع ذیربط متقاضی می‌دهیم و تصمیم گیری برای تایید/ رد/ پذیرش موقت، به عهده آنها و مراجع دیگر می‌باشد.

توجه و حمایت از حرکت‌های علمی در کشور

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف افزود: نمایان شدن هر حرکتی در اقتصاد و صنعت کشور، قطعاً نیازمند کمک و حمایت همه مسئولین و دولتمردان از جمله دولت، مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های مرتبط دارد. برای  تجهیز همین آزمایشگاه، از منابع داخلی جهاددانشگاهی استفاده شده است و قطعا برای توسعه آن نیاز به توجه میباشد. مجموعه­ای مانند جهاد دانشگاهی براساس مسئولیت‌هایی که خودش درک کرده و بر اساس فلسفه خود سعی بر رفع این مشکل در کشور را داشته است حال وظیفه دیگر مراجع مرتبط میباشد که به کمک این نهاد انقلابی و فناور آمده و به رشد و توسعه اینگونه فعالیت‌ها کمک کنند. بنابراین نیاز است که حتما ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از این نوع اقدامات از نهادهای پژوهشی و فناور مانند جهاددانشگاهی در قوانین، مجلس و دولت دیده شود.

دکتر آخوندی تأکید کرد: هر کشوری که پیشرفت کرده است، براساس اعتقاد خود به تحقیق، توسعه و فناوری به این پیشرفت دست یافته است؛ یعنی ارزش آن را به درستی درک کرده است و براساس سرمایه گذاری در این بخش‌ها برگشت مناسبی از سرمایه داشته و توسعه پیدا کرده است. ما نیز به عنوان یک نهاد علمی و تحقیقاتی و فناور، این توقع و انتظار را داریم که که دولت نگاه ویژه‌ای به مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی که ارزش افزوده مناسبی برای اقتصاد و صنعت کشور دارند، داشته باشد.

شایان ذکر است، آزمایشگاه سامانه های الکترونیکی و هوشمند مرکز پدافند غیر عامل سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با دریافت گواهی نامه تایید صلاحیت آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرها (تجهیزات استخراج رمز ارزها) از سازمان ملی استاندارد ایران (مرکز ملی تائید صلاحیت ایران)، به عنوان اولین آزمایشگاه و تنها مرجع آزمون در کشور می‌باشد که در این زمینه فعالیت می‌کند. این نخستین گواهینامه‌ای است که در زمینه تایید استاندارد معیار مصرف انرژی تجهیزات استخراج رمز ارزها (ماینر) از سوی سازمان ملی استاندارد ایران صادر می شود و پیش از این، چنین گواهینامه ای صادر نشده و آزمایشگاهی برای تایید استاندارد مصرف انرژی ماینرها در کشور وجود نداشت.

لینک خبر ایسنا

لینک فیلم مصاحبه در آپارات