ارائه دستاوردهای حوزه نفت و حفاری تا تجهیزات الکترونیک خودرو / مصاحبه خبرگزاری ایسنا با رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف

  1. اخبـار
  2. ارائه دستاوردهای حوزه نفت و حفاری تا تجهیزات الکترونیک خودرو / مصاحبه خبرگزاری ایسنا با رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف

سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در نمایشگاه توانمندی‌های و دستاوردهای جهاددانشگاهی، بخشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای خود در حوزه نفت و حفاری، همچنین برخی از تجهیزات الکترونیک خودرو مانند TCU و ECU را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

دکتر علیرضا آخوندی، رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص دستاوردهای این سازمان که در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی 1400 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است، گفت: سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در دسته‌بندی‌ها عمدتاً فنی و مهندسی و همین‌طور کشاورزی (بحث تجهیزات و دستگاه‌های نوین آبیاری) در نمایشگاه حضور پیدا کرده است. در بحث فنی و مهندسی در حوزه نفت و حفاری، دستگاه “کویل تیوبین” برای اولین بار در منطقه توسط جهاددانشگاهی صنعتی شریف ساخته شده است و سازنده دیگری هم در کشور وجود ندارد و انشالله امسال خیز خوبی برای بحث تولید و تیراژ این دستگاه برداشته‌ایم.

دکتر آخوندی افزود: در بحث موتورهای درون چاهی یا بحث‌های هیدرولیکی که به صورت افقی حفاری می‌کنند، آنها هم برای اولین بار در کشور ساخته شده‌اند که قطعات های‌تک و بسیار پیچیده‌ای هستند که در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد به نمایش گذاشته شده است. همچنین در حوزه سامانه میترینگ(سیستم‌های اندازه‌گیری حجم یا جرم سیالات که به طور خاص در صنعت پتروشیمی، گاز و نفت وجود دارد)، تنها مجموعه‌ای هستیم که علاوه بر دستیابی به دانش فنی آن، در حوزه طراحی و ساخت بردهای الکتریکی، بحث محاسباتی و الگوریتم‌های آن فعالیت می‌کنیم و تقریباً مرجع این موضوع در کشور هستیم. یکی دیگر از تجهیزاتی که تولید کرده‌ایم، ساخت دستگاه شعله‌بین  (flame detector) است که برای تشخیص شعله و حرارت باز در نیروگاه‌ها کاربرد دارد و امنیت خوبی برای کوره‌ها ایجاد می‌کند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف خاطر نشان کرد: در زمینه طراحی و ساخت برخی از تجهیزات الکترونیک خودرو مانند TCU و ECU فعالیت می‌کنیم. به عنوان مثال، TCU برای اولین بار در کشور ساخته شده است و با ایران خودرو در زمینه طراحی، بحث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرارداد داریم. همچنین تنها مجموعه‌ای هستیم که در حوزه خودروهای متصل(connected car) کار می‌کنیم و نمونه‌ای از این دستاورد در نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.  

دکتر آخوندی در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی گفت: نمایشگاه بسیار خوبی است و فکر می‌کنم دید مسئولین و تصمیم‌گیران را (نسبت به توانمندی‌های جهاددانشگاهی) باز کند. البته خودمان هم ضعف‌هایی داریم. به عنوان مثال کمتر به سمت مجموعه‌ای کار کردن پیش رفته‌ایم؛ یعنی به این سمت نرفته‌ایم که یک مجموعه یا پکیج کامل را ارائه کنیم. خوشبختانه با رویکرد خوب چند سال اخیر در جهاد دانشگاهی، جهت‌گیری به سمت کلیات و انجام کار به شکل پلتفرمی(پکیج کامل) پیش رفته است که تمام اجزا در آن دیده شوند و کل کار در اختیار خودمان باشد. حوزه‌های کاری را با زنجیره ارزش دقیق‌تری مورد بحث و بررسی قرار داده و هدف‌گذاری شفافی برای کل جهاد دانشگاهی داشته باشیم که به تبع آن، برای تمام واحدها و سازمان‌های تهران و شهرستان‌ها، مأموریت‌های مشخصی تعریف شود تا بتوانیم هرچه بهتر به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنیم و انشالله جهاد دانشگاهی بتواند تبدیل به عامل ایجاد محصول، حل مشکل وابستگی به خارج یا رفع کمبودهای کشور شود.

منبع خبر ایسنا