سخت‌کاری قطعه مرکزی سوزن ریل به روش انفجاری برای اولین بار در کشور به همت پژوهشگران جهاددانشگاهی

  1. اخبـار
  2. سخت‌کاری قطعه مرکزی سوزن ریل به روش انفجاری برای اولین بار در کشور به همت پژوهشگران جهاددانشگاهی

برای اولین بار در کشور و خاورمیانه بحث سخت کاری قطعه مرکزی سوزن به روش انفجاری به همت پژوهشگران جهاددانشگاهی انجام شد و این دستاورد در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

دکتر سید محمد طباطبایی قمی، رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برای اولین بار در کشور و خاورمیانه بحث سخت کاری قطعه مرکزی سوزن به روش انفجاری انجام شد. قطعه مرکزی سوزن، تکه بسیار مهمی است که در مجموعه ریل استفاده می‌شود و تعداد چند هزار قطعه در کشور داریم که باید به صورت مرتب تعویض شوند و این قطعه از خارج تهیه می‌شود. راه‌آهن اقدام به ساخت این تکه از یک فولاد مخصوص کرده است که اصطلاحاً فولاد پرمنگنز گفته می‌شود.

دکتر طباطبایی قمی افزود: سخت‌کاری قطعه مرکزی سوزن به فناوری خاصی نیاز دارد و تا این سخت‌کاری انجام نشود، برای قطار پرسرعت و مترو قابل استفاده نیست. فناوری سخت‌کاری قطعه مرکزی سوزن برای نخستین‌بار در کشور و خاورمیانه توسط مجموعه جهاد دانشگاهی و سازمان صنایع دفاع و برخی متخصصان در دانشگاه، نمونه‌سازی شد. برای تولید انبوه نیاز به حمایت داریم، زیرا در بحث روش انفجاری باید در راکتور مخصوص ساخته شود. درخواست کردیم که برای ساخت راکتور از ما حمایت کنند.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی تأکید کرد: این کار از لحاظ پژوهشی با موفقیت انجام شده و مورد تأیید قرار گرفته است. راه آهن و مترو می‌توانند به جای خرید این قطعه از خارج، آن را از داخل تهیه کنند که باعث میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد. حتی این ظرفیت وجود دارد که این قطعه را به کشورهای همجوار نیز صادر کنیم.

منبع خبر ایسنا