ایران قطب علمی و تولیدی شعله‌بین در منطقه / فرصت حضور در بازارهای خارجی و صادرات

  1. اخبـار
  2. ایران قطب علمی و تولیدی شعله‌بین در منطقه / فرصت حضور در بازارهای خارجی و صادرات

مدیر پروژه ساخت و تولید سیستم شعله‌بین با اشاره به آمادگی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف برای صادرات این سیستم که برای نخستین‌بار در کشور توسط پژوهشگران این سازمان طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت: با ارتقای کیفی و اخذ استانداردهای بین‌المللی و حضور در زنجیره تامین‌کنندگان داخلی شعله‌بین، هم اکنون زمینه صادرات این محصول مهیا شده است.

در آستانه چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، مهندس سید مجتبی برزین، عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا، جزییات طرح شعله‌بین به عنوان یکی از اجزای کلیدی سیستم‌های نظارتی و کنترلی سیستم احتراق را تشریح کرد.

مهندس برزین درباره اهمیت سیستم شعله‌بین در صنایع مختلف گفتشعله‌بین به عنوان یک سیستم خیلی حساس ابزار دقیق در نیروگاه‌های برق حرارتی اعم از نیروگاه‌های بخار و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و صنایع فولاد قابل استفاده است و در حال حاضر بیش از ۱۵۰ عدد از شعله‌بین‌های ساخت جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این صنایع نصب و در حال بهره‌برداری است.

عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف افزود: برای حضور دائم در لیست تامین‌کنندگان مشتریان این محصول همچون نیروگاه‌های برق حرارتی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت و گازو همچنین صادرات این محصول، اخذ استانداردهای بین‌المللی از جمله CE اهمیت بسزایی دارد؛ بنابراین امسال موفق شدیم استاندارد اتکس (ATEX) که یک استاندارد ضدانفجاری برای محصولاتی است که در محیط‌های پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرند را از یک شرکت بین‌المللی اروپایی دریافت کنیم.

مهندس برزین گفت: بر اساس مشاهدات ما، شعله‌بین‌هایی از شرکت‌های آلمانی، آمریکایی و ایتالیایی در صنایع مختلف ایران نصب هستند؛ اما به دلیل وجود تحریم‌ها، این شرکت‌ها قادر به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان ایرانی نبودند و کم‌کم از مدار نیروگاه‌ها و صنایع ذی‌نفع خارج و شعله‌بین‌های ایرانی در حال جایگزین شدن هستند.

به گفته مدیر این پروژه و با توجه به آمار موجود، ساخت شعله‌بین توسط سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در سال حدود یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد.

مهندس برزین افزود: سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف فعالیت خود را در این زمینه در نیروگاه‌های بخار آغاز کرد، اما در دو سال اخیر با توسعه فعالیت‌ها در بخش تحقیق و توسعه این سازمان، شعله‌بین بکاررفته در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و توربین‌های گازی که دارای تحمل دمایی حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد هستند، طراحی، تولید و در یکی از نیروگاه‌ها نصب شد که در حال بهره‌برداری است. با اضافه شدن این شعله‌بین به لیست محصولات، تمام نیازهای متنوع نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در خصوص شعله‌بین توسط این سازمان تامین شده است.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به شعار سال جهاددانشگاهی بیان کردما در فرآیند ساخت شعله‌بین موفق شدیم نخبگان بسیاری را در زمینه‌های مختلف فوتونیک، الکترونیک و مکانیک جذب کنیم. از این فارغ‌التحصیلان هم در حوزه تولید جاری و هم در بخش تحقیق و توسعه محصولات بهره می‌گیریم. اگر بخواهیم در کنار پوشش بازار داخل، صادرات را هم در دستور کار قرار دهیم، باید از نظر کیفیت و قیمت، سیستم‌های قابل رقابتی تولید کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان تبدیل شدن ایران به قطب علمی و تولیدی منطقه در ساخت شعله‌بین گفت: اطلاعی از تولید این محصول در کشورهای منطقه دیده نشده و براین اساس می‌توان گفت کشور ایران قطب علمی و تولیدی منطقه در این زمینه است.

لینک خبر ایسنا