50 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با ساخت دستگاه لوله مغزی سیار در جهاددانشگاهی/ایجاد اشتغال مستقیم برای 400 نفر

  1. اخبـار
  2. 50 میلیون یورو صرفه جویی ارزی با ساخت دستگاه لوله مغزی سیار در جهاددانشگاهی/ایجاد اشتغال مستقیم برای 400 نفر

مسئول بخش اینجکتور ساخت دستگاه لوله مغزی سیار سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف اظهار کرد: ادامه اجرای پروژه ساخت دستگاه لوله مغزی سیار سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در یک دوره ۵ ساله و با تولید ۳۰ دستگاه، می تواند ۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مهندس حمید احترام مسئول بخش اینجکتور پروژه ساخت دستگاه لوله مغزی سیار سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به این که این پروژه طبق برنامه در اسفند 1401 به اتمام می‏ رسد، اظهار کرد: ادامه اجرای این پروژه در یک دوره 5 ساله و با تولید 30 دستگاه، می تواند 50 میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد و به طور مستقیم برای 400 نفر و غیرمستقیم برای 1000 نفر اشتغال ایجاد کند.

مهندس حمید احترام با تشریح کارکرد دستگاه لوله مغزی سیار (Coiled Tubing Unit)، گفت: این دستگاه در چاه‏ های نفت و گاز برای شست‌و‌شوی دیواره چاه‌ و اطراف مشبک‌ها، تزریق دقیق اسید در درون مشبک‌های چاه‏‌های نفتی، کنترل آب‌دهی چاه‌هایی که میزان تولید آب آن‌ها رشد کرده و نیز حفاری درون‌چاهی در حالت‌های تحت فشار یا بدون فشار، مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان این که دستگاه لوله مغزی سیار (CTU) از تکنولوژی‌های نوین در صنعت حفاری به شمار می‌رود، بیان کرد: این دستگاه شامل یک لوله فولادی پیوسته بدون انقطاع به طول چند هزار متر است که بر روی قرقره‌ای گردان پیچیده شده است.

مهندس احترام  با اشاره به این که امکان راندن ایمن لوله به درون چاه‌های نفت و گاز به وسیله این دستگاه فراهم می‌شود، افزود: عملیات مختلف تعمیر، احیاء، سرویس، اندازه‌گیری و انگیزش چاه از طریق مسیر ارتباطی این لوله انجام می‌شود.

مسئول بخش اینجکتور پروژه ساخت دستگاه لوله مغزی سیار با اشاره به اینکه دستگاه‌های (Coiled Tubing Drilling)  CTU,CTD جزء‌ تجهیزات استراتژیک صنعت استخراج نفت است، افزود: در اجرای این طرح سعی شده است با  توجه به پیچیدگی ساخت بعضی از قطعات، طراحی به نحوی صورت گیرد که امکان ساخت این قطعات در داخل کشور فراهم باشد.

مهندس احترام درباره مزایای دستگاه لوله مغزی در مقایسه با دکل حفاری، گفت: مهم‌ترین مزیت آن کاهش قابل توجه هزینه‌ها و سرعت بالای عملیات است.

عضو پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با بیان این که اجرای پروژه های فناورانه و نوآورانه با توجه به ماهیت شان و چالش های پیش بینی نشده، نیازمند تزریق مالی مستمر تا رسیدن به نتیجه نهایی است، افزود: برای تامین نیاز این پروژه ها، جهاددانشگاهی باید ارایه محصولات تولیدی خود را به بازار گسترش دهد تا بتواند هزینه های اجرای آن ها را تامین کند.

وی افزود: در ارتباط با تولید دستگاه لوله مغزی سیار، با توجه به نیاز روز افزون تولید نفت، جهاددانشگاهی می تواند با سرمایه گذاری در زمینه تولید این دستگاه،  نیاز بازار را پاسخ داده و بخشی از بودجه انجام دیگر پروژه های را تامین کند.

مهندس احترام در ادامه با بیان برخی از موانع پیش روی اجرای برخی از طرح ها و پروژه ها و پیشنهادهایی در این زمینه، اظهار کرد: گاهی با تاخیر در اجرای برخی پروژه ها روبه رو می شویم که مهم ترین دلیل، عدم وجود نقدینگی کافی است. با وجود این که پروژه از اعتبار کافی برخوردار است، عدم وجود نقدینگی یکی از موانع اصلی در اجرای آنهاست. پیشنهاد می شود برای رفع این مشکل با ایجاد یک صندوق در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و دادن وام به این پروژه ها، از تاخیر در اجرای آنها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با توجه به تجربیات ارزشمندی که در طول بیش از 42 سال فعالیت در حوزه های مختلف به دست آورده است می تواند نقش مهمی را در توسعه زیست بوم نوآوری به ویژه برای نخبگان کشور به عهده بگیرد، افزود: جهاددانشگاهی می‏تواند با سیاستگذاری و حمایت از کسب و کارهای نوپا، گام موثری در توسعه زیست بوم فناوری بردارد. همچنین می تواند با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری و به کارگیری افراد خلاق و استفاده از نوآوری، بازار بزرگتری را برای محصولات تولیدی خود ایجاد کند.

خبر جهاددانشگاهی