مستند سازی پروژه‌های دفاعی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف/ اجرای پروژه‌های فناورانه تاثیرگذار نظامی در دوران جنگ تحمیلی توسط این سازمان

  1. اخبـار
  2. مستند سازی پروژه‌های دفاعی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف/ اجرای پروژه‌های فناورانه تاثیرگذار نظامی در دوران جنگ تحمیلی توسط این سازمان

رییس شورای مستندسازی دفاع مقدس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و مجری پروژه‌های متعدد نظامی در این واحد سازمانی با اشاره به لزوم انجام پروژه مستند سازی دفاع دانش‌بنیان در جهاددانشگاهی گفت: یک پروژه مستند سازی در جهاددانشگاهی صنعتی شریف آغاز شده و ساختار اولیه یک بانک اطلاعاتی گسترده برای پروژه‌ها ایجاد شده است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی صنعتی شریف، مهندس حسن کی ارسلان رییس شورای مستندسازی دفاع مقدس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و مجری پروژه‌های متعدد نظامی در این واحد سازمانی به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: با شروع جنگ تحمیلی و تحریم‌ها، عمده توان جهاددانشگاهی برای بروزسازی ادوات نظامی موجود کشور و طراحی و ساخت تجهیزات جدید به کار گرفته شد و متخصصان این نهاد با تکمیل چرخه نوآوری، در پایه گذاری بعضی از صنایع نظامی مشارکتی فعال داشتند.

مدیرکل اسبق دفتر همکاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاددانشگاهی با بیان این که انقلاب اسلامی و به تبع آن انقلاب فرهنگی به دنبال دانشگاه اسلامی به‌عنوان دانشگاه مطلوب بود، اظهار کرد: منظور از دانشگاه مطلوب، دانشگاهی بود که با رفع عقب ماندگی‌های تاریخی، پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه اسلامی از طریق تولید علم و فناوری و تربیت انسان‌هایی با ایمان و تقوا و دارای توانایی عملی در رفع نیازهای دانش‌بنیان باشد و نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در چنین فضایی شکل گرفت و نظرات امام (ره) در این خصوص راهنمای کار بود و جهاددانشگاهی صنعتی شریف از ابتدا به دنبال پیاده‌سازی چنین الگویی بود و به رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه در بخش‌های صنعتی کشور پرداخت.                       

این پیشکسوت جهاددانشگاهی افزود: با شروع جنگ تحمیلی و همچنین تحریم‌های هم‌زمان، نیاز به تعمیر و نگهداری و به روز سازی ادوات نظامی موجود و همچنین طراحی و ساخت تجهیزات جدید به شدت احساس می‌شد؛ برای رفع این نیاز، جهاددانشگاهی از همان سال‌های ابتدایی جنگ عمده توان خود را در این زمینه‌ها به کار گرفت.

استادیار پژوهش جهاددانشگاهی افزود: با تکمیل چرخه نوآوری (شامل شناسایی نیازها، تیم سازی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی، نمونه سازی،… تا پیگیری تولید و رفع نیاز) در بعضی از صنایع نظامی کشور از جمله: کنترل از دور، پهپاد، موشکی، سوخت، رادار، مهمات، ناوبری، رمز، جنگ الکترونیک، فولادهای آلیاژی، سازه‌های بتنی و فلزی اعم از پناهگاه، اسکله، شناور و ابنیه، شبیه سازها، … مشارکت فعالی در پایه گذاری ملی این صنایع داشت.

مدیرکل اسبق ارتباطات بین‌الملل جهاددانشگاهی گفت: با ادامه و توسعه این فعالیت‌ها توسط ارگان‌های نظامی و بخش خصوصی، به حمدالله پیشتازی تکنولوژیک کشور در فناوری‌های استراتژیک دفاعی کشور حاصل شد و علاوه بر آن سرریز تجربیات به‌دست‌آمده در زمینه‌های غیرنظامی به کار گرفته شد و برکات فراوانی داشت.

عضو شورای مستندسازی دفاع مقدس جهاددانشگاهی صنعتی شریف در ادامه با اشاره به فرهنگ‌ سازمانی و فضای کاری در دوران دفاع مقدس در جهاددانشگاهی اظهار کرد: فضای کاری این نهاد انقلابی و فرهنگ‌سازمانی جهادگران نقش بی‌بدیلی در به دست آمدن موفقیت‌ها و نتیجه‌گیری‌های ارزشمند با بهره‌مندی از کمترین امکانات توسط دانشجویان و معدودی فارغ‌التحصیل جوان داشت.

وی گفت: روحیه انقلابی، مأموریت محوری، ایثار و قناعت، کار گروهی، صمیمیت، توکل بر خداوند متعال و توسل به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از رئوس اصلی این فرهنگ بود.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با تاکید بر این که هم اکنون لزوم ترویج و تحکیم این فرهنگ سازمانی به شدت احساس می‌شود، گفت: همچنین آفات دولتی شدن، از جمله تحمیل مقررات دولتی و فاصله گیری از فرهنگ جهادی نگران کننده است.

رییس شورای مستندسازی دفاع مقدس جهاددانشگاهی صنعتی شریف در ادامه، با اشاره به لزوم انجام پروژه مستند سازی دفاع دانش‌بنیان در جهاددانشگاهی گفت: تاکنون معرفی فناوری‌های دفاعی پیشرفته عمدتاً در بخش محصولات نهایی و کاربردهای عملیاتی صورت گرفته و جهادگران دانشگاهی کمتر به تشریح فعالیت‌های علمی و پژوهشی زیربنایی صورت گرفته برای دستیابی به این فناوری‌ها پرداخته‌اند.

وی محرمانگی، عدم علاقه جهادگران آن دوران به تبلیغ و معرفی شخصی، مرور زمان و از دست رفتن مستندات… را بخشی از دلایل عدم تشریح فعالیت‌های علمی و پژوهشی زیربنایی جهاددانشگاهی عنوان کرد.

مهندس کی ارسلان گفت: اکنون با فوت تعدادی از نیروهای مسئول و همکار در این فعالیت‌ها، ضرورت مستندسازی برای اطلاع نسل‌های بعدی و بهره‌گیری از تجربیات گران‌سنگ آن دوران بیشتر احساس می‌شود؛ لذا یک پروژه مستند سازی در جهاددانشگاهی صنعتی شریف آغاز شده و ساختار اولیه یک بانک اطلاعاتی گسترده برای پروژه‌ها ایجاد شده است.

مدیر اسبق گروه پژوهشی اتوماسیون جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به ساختار این بانک اطلاعاتی افزود: این بانک اطلاعاتی به گونه‌ای طراحی شده است تا کلیه اطلاعات اعم از عناوین و مشخصات، اطلاعات کارفرما، شرح مختصر، خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجام شده، زمینه کاربردی، مسئول و اعضای پروژه، تاریخ، وضعیت، گروه/مرکز مجری، گزارش‌ها، قرارداد، مکاتبات، وجود نمونه، عکس، جوایز و تقدیرنامه، … هر پروژه در آن درج شده و قابلیت دسترسی ساختار یافته فراهم شود.

وی گفت: تاکنون برخی از اطلاعات جمع‌آوری و ثبت شده، مصاحبه‌هایی با بعضی از مسئولان و اعضای پروژه‌ها و کارفرمایان صورت گرفته ولی فعالیت‌های بسیار زیادی برای تکمیل این پروژه مستند سازی باقی مانده که پس از تکمیل برای آیندگان و محققان مورد استفاده قرار گیرد.

رییس شورای مستندسازی دفاع مقدس جهاددانشگاهی صنعتی شریف افزود: در راستای برنامه‌های مستندسازی پروژه‌های دفاعی، از کمک و همراهی نهادهای ذیربط و بخصوص آن دسته از نهادها و سازمان‌های نظامی که بهره‌برداران اصلی نتایج پروژه‌های دفاعی جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بوده‌اند، استقبال می‌شود.

لازم به ذکر است، سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف به‌عنوان یکی از واحدهای پیشگام در اجرای پروژه‌های دفاعی دوران دفاع مقدس، با اجرای حدود 160 پروژه فناورانه تاثیرگذار نظامی در دوران جنگ تحمیلی، نقش و جایگاه ویژه‌ای در پشتیبانی علمی و فناورانه کشور در این زمینه به عهده داشته است.

پروژه موشک کاتیوشا، سیستم ناوبری (INS) هواپیمای 5F و … خط تولید عایق کاتیوشا، قطعات مکانیکی و فرامین موشکی پارچین و …”، سوخت و مهمات، راکت موتور، پروژه فوق سری رحمت (رمزکننده)، توسعه فناوری بومی طراحی و ساخت تجهیزات الکترونیک، ساخت مدارهای مایکروویو، توسعه فناوری بومی ساخت قطعات اپتیکی و رتیکل، توسعه فناوری بومی ساخت تجهیزات تحت خلأ بالا برای لایه نشانی توسعه و انتقال تکنولوژی ساخت فیوز مادن قرمز، پروژه‌های رادار، پدافند هوایی و موشکی”،”سنگر و پناهگاه‌های پیش ساخته بتنی، پل شناور، اسکله نصب سریع، سازه‌های شناور”پروژه‌های “بالن (مین هوایی)، مین دریایی، راکت موتور صندلی هواپیمای جنگنده”، “تولید فولادهای ویژه نظامی، تولید ورق موتور موشک، روتور ترمز هواپیمای F14، بخشی از فعالیت‌های دفاعی جهاددانشگاهی صنعتی شریف در دوران دفاع مقدس است.

همچنین بخشی از دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه پروژه‌های دفاعی دوران دفاع مقدس در نمایشگاهی که در سال 1401 در حاشیه همایش ملی “جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس” در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد در معرض دید مخاطبان این همایش قرار گرفت.

منبع خبر:

جهاددانشگاهی

انتشار رسانه

ایرنا

ایسنا