لزوم مستندسازی اقدامات جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس/ ترویج گفتمان علم و دانش توسط این نهاد

  1. اخبـار
  2. لزوم مستندسازی اقدامات جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس/ ترویج گفتمان علم و دانش توسط این نهاد
در نشست تخصصی دومین همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس در جهاددانشگاهی بر لزوم مستندسازی اقدامات تخصصی این نهاد در حوزه های فنی و مهندسی و نظامی در دوران دفاع مقدس تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، عصر سه شنبه 14 آذرماه، نشست تخصصی دومین همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس در جهاددانشگاهی، با حضور سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار دکتر سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و تعدادی از مدیران ارشد این نهاد و پیشکسوتان حوزه فنی و مهندسی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در دوران دفاع مقدس با شعار «جهاددانشگاهی پیشران توسعه علم و فناوری در صنایع دفاعی» در این سازمان برگزار شد.

آثارتان را برای نسل های جوان حال و آینده تبدیل به متون علمی و تحقیقی کنید

سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در ابتدای این نشست تخصصی، بیان کرد: از حضور در این جمع علمی و نورانی شما اساتید بسیار خرسندم و به وجود تک تک شما افتخار می کنیم و از مجاهدت ها و زحمات شما در دوران دفاع مقدس قدردانی می کنم، چراکه یکی از ارکان پیروزی های ما در این دوران برتری علمی ما نسبت به دشمن بود.

وی با بیان اینکه وکیل هستم از طرف مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) سلام ایشان را به تک تک شما عزیزان و اساتید جهاددانشگاهی و خانواده های محترمتان برسانم، گفت: اگر خانواده ها یاری و همراهی نمی کردند کاری انجام نمی شد. همچنین تشکر می کنم که بعد از دفاع مقدس نیز در اندیشه و تفکر و در عمل تغییر نکردید، وفاداری تان را به مردم نشان دادید و همیشه در صحنه بودید و ناامید نشده و از ایران خارج نشدید.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: ما و شما جهادگران با اعتقاد به دانشگاه آمدیم و درس خواندیم و کار کردیم و مهم این است که بر سر اعتقاداتمان ایستادیم.

سرلشکر پاسدار دکتر صفوی خطاب به متخصصان و پیشکسوتان جهاددانشگاهی یادآور شد: 34 سال از جنگ تحمیلی می گذرد و در این سال ها دستاوردها و پیشرفت های بسیاری در کشور داشتیم که صفر تا صد آن به برکت امثال شما ساخته شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه علم باید مشکلات را حل کرده و برای مردم منفعت و ثروت تولید کند، عنوان کرد: سعی کنید در هر جایی هستید و هر کاری انجام می دهید کمک کننده برای رسیدن به وضعیت مطلوب باشد. همچنین کارهای خیریه نیز انجام دهید، چراکه صاحب فکر هستید و مردم به شما اعتماد دارند. بنابراین به کارهای علمی اکتفا نکنید و وارد کارهایی که به مردم خدمت می رساند، شوید.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در توصیه به جهادگران جهاددانشگاهی بر لزوم مستندسازی اقدامات این نهاد در دوران دفاع مقدس تأکید و خاطرنشان کرد: باید آنچه را که در دوران دفاع مقدس خلق کردید تبدیل به متون علمی، آموزشی و تحقیقی برای استفاده نسل جوان حال و آینده کشور کنید.

سرلشکر پاسدار دکتر صفوی ضمن تأکید بر اینکه در مباحث و حوزه های مختلف مانند رزم، پشتیبانی و… می توانید نظریه تولید کنید، تصریح کرد: اثربخشی ارزش های معنوی و روحیه انقلابی و جهادی و تأثیر آن در پیروزی های دوران دفاع مقدس را به صورت مکتوب درآورید و تاریخ شفاهی اقداماتی که انجام دادید را تهیه کنید تا در دسترس نسل جوان امروز و آینده کشور قرار گیرد. همچنین ترویج گفتمان علم و دانش و تأثیر آن برای پیشرفت در بخش های کشوری و لشکری را تعریف کنید.

وی خطاب به جهادگران جهاددانشگاهی گفت: رشته ها و کتاب های درسی را بازنگری کنید، چراکه بسیاری از سرفصل های درسی مربوط به 20 سال پیش است و اگر می توانید رشته های تحصیلی جدید نیز ایجاد کنید.

جهاددانشگاهی همانند دوران دفاع مقدس، امروز هم می تواند نقش آفرینی کند

در ادامه این نشست، سردار سرتیپ پاسدار دکتر سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تأکید بر لزوم مستندسازی اقدامات در دوران دفاع مقدس بیان کرد: نوآوری و خلاقیت یکی از مباحث جدی بود که در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله اتفاق افتاد و بسیاری از فناوری های نوین، هسته و شبکه، خودکفایی، سرریز دانش و علم به کشور و… در دوران جنگ تحمیلی آغاز شد که باید برای ثبت و ضبط آنها اقدام کرد تا در اختیار نسل جوان امروز و آینده کشور قرار گیرد.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: جبران فاصله میان فناوری های برتر دشمن و عدم هم ترازی خودمان را با خلاقیت و نوآوری در دوران دفاع مقدس پر کردیم که تمامی اینها به برکت اخلاص، توکل و توسل متخصصین و شهدای آن دوران به دست آمده است.

وی با بیان اینکه فتح خرمشهر، فتح ارزش ها بود گفت: اکنون نیز به فرموده مقام معظم رهبری، نیاز داریم تا از نوآوری ها و خلاقیت ها برای فتح خرمشهرهای دیگری استفاده کنیم. امروز دشمن چنگ و دندان تیز کرده تا ما را شکست دهد، بنابراین باید با استفاده از فناوری های روز و پیشرفته با آنها مقابله کنیم و جهاددانشگاهی می تواند همانند دوران دفاع مقدس در این دوران هم نقش آفرینی کند.  

جهاددانشگاهی به دنبال پر کردن خلأهای کشور است

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در ادامه این نشست، به دستاوردهای این نهاد در دوران دفاع مقدس و بعد از آن اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی خود را موظف به انجام کارهای بر زمین مانده می داند تا خلأهای موجود در حوزه های مختلف را در کشور رفع کند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس اقدامات مهم بسیاری انجام داده است، یادآور شد: این نهاد بیش از 100 شهید در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده و در آن دوران جهادگران جهاددانشگاهی در حوزه های فنی و مهندسی، صنعتی، نظامی، پشتیبانی، اعزام نیرو و… اقدامات بسیاری انجام دادند.

رییس جهاددانشگاهی به دستاوردهای متخصصان این نهاد در دوران پس از جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و گفت: در دوران پس از جنگ تحمیلی نیز متخصصان جهاددانشگاهی دستاوردهای بسیاری در حوزه های فنی و مهندسی و… داشته اند که از جمله آنها ساخت موتور پیشران و سیستم کنترل قطار بوده است. همچنین اولین مرکز ملی تحقیقات مغز موسوم به «نخستی سانان» توسط پژوهشگران این نهاد انقلابی را راه اندازی خواهیم کرد.

دکتر مسلمی نائینی یادآور شد: جهاددانشگاهی از روزی که تشکیل شد به دنبال پر کردن خلأها در کشور بوده و در حوزه کارهای بر زمین مانده در کشور اقدامات بسیار مهمی انجام داده است.

وی به اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه علوم انسانی نیز اشاره کرد و افزود: اگر مشکلات این حوزه را حل کنیم، سایر مشکلات نیز حل خواهد شد.

رییس جهاددانشگاهی در پایان سخنانش خطاب به سرلشکر پاسدار دکتر سیدرحیم صفوی و سردار سرتیپ دکتر سیدمهدی فرحی گفت: با حمایت شما خدمات بزرگ تر و بیشتری در جهاددانشگاهی انجام می شود.

جهادگران دانشگاه شریف کارهای بزرگی در دوران دفاع مقدس انجام دادند

دکتر محسن مردانی رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف هم در این نشست به ارایه گزارشی از روند برگزاری نشست تخصصی دومین همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس در جهاددانشگاهی و علت نام گذاری آن بیان کرد و گفت: این همایش ملی از سال گذشته آغاز شده است و در خصوص آن نشست های تخصصی در نظر گرفته شد که امروز دومین نشست از این همایش است که عنوان «جهاددانشگاهی پیشران توسعه علم و فناوری در صنایع دفاعی» را برای آن برگزیدیم.

وی ضمن اشاره به طرح هایی که متخصصان دانشگاه صنعتی شریف در دوران دفاع مقدس انجام داده اند، تصریح کرد: امروز میزبان تعدادی از جهادگرانی این دانشگاه هستیم که در دوران دفاع مقدس کارهای بزرگی انجام دادند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با بیان اینکه جهاددانشگاهی طرح های مهمی در دوران دفاع مقدس انجام داده است، گفت: حال باید بدانیم که چطور می توانیم این داشته ها را به نسل آینده انتقال دهیم و این موضوع را وظیفه خود می دانیم تا با همت و کمک شما بزرگواران این کار را انجام دهیم.

تأکید بر مستندسازی اقدامات جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس

در پایان این نشست نیز تعدادی از متخصصان و پیشکسوتان سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف که در دوران دفاع مقدس اقدامات بسیاری در حوزه فنی و مهندسی و نظامی داشتند به ارائه گزارش از فعالیت هایشان در آن دوران پرداختند و بر موضوعاتی مانند مستندسازی اقدامات، اسناد و مدارک و ایجاد بانک اطلاعاتی برای نگهداشت و انتقال این موضوعات به نسل جوان حال و آینده تأکید کردند.