استانداردسازی اولین بار در سال 1941 با هدف ایجاد زبان مشترک بین سازنده و مصرف کننده انجام شد. با این کار سازنده و مصرف کننده دقیقاً می‌دانستند چه چیزی را با چه مشخصات عملکردی بایستی تحویل دهند و تحویل بگیرند. بنابراین به مرور در هر کشوری سازمان استاندارد برای تنظیم و سندیت بخشیدن به این اسناد تاسیس شد.

کم کم با افزایش روابط اقتصادی بین کشورها و تجارت بین الملل لازم شد که زبان استاندارد بصورت واحد و مشترک بین همه کشورها ایجاد شود. به همین منظور سازمان استاندارد بین المللی ISO با مشارکت بیش از 25 کشور در ژنو سوئیس تأسیس شد. در حال حاضر ایران و بسیاری از کشورهای دیگر نیز به این سازمان پیوسته‌اند و با توجه به منافع ملی خود در تدوین استانداردهای بین المللی ISO مشارکت می‌کنند.

یک استاندارد از مرحله پیشنهاد شدن آن توسط یک کشور تا مرحله تأئید نهایی و انتشار عمومی، چندین بار بین کشورهای عضو اشتراک گذاشته شده و اصلاح و تکمیل می‌شود. این فرآیند در حدود 24 تا 36 ماه زمان می‌برد. به علاوه با گذشت شش سال از انتشار هر استاندارد، استاندارد موجود مجددا بررسی می‌شود تا در صورت وجود تناقض با یافته‌های جدید علمی یا صنعتی اصلاح و بروزرسانی شود.

در حال حاضر 8 استاندارد در رابطه با پمپ‌های خلأ و عملکرد آنها، 9 استاندارد در زمینه انواع خلأسنج و کالیبراسیون و 8 استاندارد دیگر نیز در بخش اتصالات و شیرهای خلأ توسط کمیته فنی فناوری خلأ سازمان استاندارد ISO منتشر شده و دارای اعتبار است.  لیست این استانداردها در صفحه بعدی این خبرنامه آمده است.

ایران عضو اصلی کمیته فنی فناوری خلأ (ISO-TC112) است و بایستی بر روی همه اسناد این حوزه نظر دهد. دبیرخانه کمیته متناظر فناوری خلأ در ایران در جهاددانشگاهی صنعتی شریف مستقر است و استانداردهای در دست تدوین در مراحل مختلف را بین صاحب‌نظران این حوزه در داخل کشور به اشتراک گذاشته و پس از جمع‌آوری و یکپارچه کردن نظرات، آن را برای سازمان استاندارد ISO ارسال می‌کند.

از علاقمندان و فعالان در عرصه‌های صنعت، پژوهش، آموزش، تجارت و بهره‌برداری از فناوری خلأ دعوت می‌شود جهت مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی خلأ یا دریافت متن هر یک از استانداردهای انتشار یافته ISO از طریق ایمیل ISIRITC112@gmail.com یا شماره تلفن‌های مرکز فناوری خلأ بالا با دبیرخانه کمیته متناظر فناوری خلأ تماس حاصل فرمایند.

به علاوه بسیاری از استانداردهای بین‌المللی فناوری خلأ توسط سازمان استاندارد ایران (ISIRI) به استاندارد ملی تبدیل شده‌اند و متن فارسی آن در سایت http://standard.isiri.gov.ir/ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.