دكتر محسن مردانی رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت و گو مطرح کرد: تمام فعالیت‌های مهندسی جهاددانشگاهی محصول محور است

  1. اخبـار
  2. دكتر محسن مردانی رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت و گو مطرح کرد: تمام فعالیت‌های مهندسی جهاددانشگاهی محصول محور است

دكتر محسن مردانی رئیس سازمان جهاددانشگاهی شریف در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه مهندسی مطرح کرد: تمام فعالیت‌های مهندسی جهاددانشگاهی محصول محور است

 محسن مردانی گفت: با توجه به ماهیت جهاددانشگاهی، ما باید تحقیقاتمان را طوری انجام دهیم كه حتما متقاضی در بازار برای آن وجود داشته باشد و برای همین به ناچار مجبوریم تمام تحقیقات خود را به نیاز صنعت و بازار معطوف كنیم.

محسن مردانی با بیان این كه در جهاددانشگاهی تقسیم كار انجام شده است تا هر جهاددانشگاهی در حوزه كاری خاص خودش فعالیت‌ها را انجام می‌دهد و خدماتش را به كشور ارائه می‌كند، به جهاددانشگاهی صنعتی شریف اشاره و بیان كرد: ما در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌كنیم. از جمله در حوزه نفت خدمات خود را ارائه می‌كنیم. همچنین در حوزه میترینگ نفت با ساخت دستگاه‌های فلو كامپیوتر كه می‌تواند با دقت یك صدم درصد اندازه گیری نفت خام را انجام دهد.

وی افزود: در رشته حفاری اقدام به ساخت موتورهای درون چاهی كرده‌ایم كه این موتورها می‌توانند حفاری جهت دار را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی شریف از دیگر اقدامات مهندسی این واحد را ساخت دستگاه لوله مغزی سیار برای تعمیرات چاه‌های نفتی بیان كرد و گفت: این دستگاه برای چاه‌هایی است كه بهره‌برداری شان به مشكل برخورده و یا عمر چاه به اتمام رسیده و نیاز به حفاری یا عملیات‌های مختصری دارد.

وی با بیان اینكه جهاددانشگاهی صنعتی شریف در حوزه خودرو بسیار فعال است، بیان كرد: ما عمدتا برای ایران خودرو پروژه‌های فنآورانه انجام داده‌ایم، مثلا ساخت برد الكترنیكی است كه زمان تصادف، آن را تشخیص داده و خودش به امداد نجات و یا پلیس یك پیامك زده و موقعیت خودرو را به صورت خودكار اعلام می‌كند.

مردانی افزود: ما پشتیبانی خطوط ایران خودرو را تا حدودی برعهده داریم و اگر قطعه فناورانه‌ای كه نیاز به تولید محدود دارد برای خود خطوط ایران خودرو را برایشان تامین می‌كنیم.

همچنین دستاورد به روز ما ساخت ایستگاه انتهایی خودرو ریرا هست و قرار است اواخر سال، به بازار عرضه شود. برای اندازه گیری هم محور بودن چرخ ها با فرمان خودرو و نور چراغ ها که این یک تجهیز بزرگی است و آخر هر خودرو می آید و هر خودرویی این تست را باید انجام دهد و تاییدیه بگیرد که این دستگاه توسط سازمان جهاددانشکاهی شریف انجام می شود..

وی با تاكید بر اینكه در حوزه آزمایشگاهی فعال هستیم، گفت: اولین آزمایشگاه تست ماینر‌ها در كشور را راه اندازی كرده‌ایم و ماینرهایی كه در كشور است از نظر مصرف انرژی و یا توان تولید رمز ارزهایی كه دارند تحت آزمایش قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی شریف با بیان اینكه در برنامه هفتم به جهاددانشگاهی چهار ماموریت داده است، عنوان كرد: یكی از این ماموریت‌ها در حوزه آب شیرین كن بود كه قرار است در جهاددانشگاهی صنعتی شریف به عنوان محوریت انجام دهیم و یك زنجیره تامینی را در كشور ایجاد كنیم تا آب شیرین كن‌هایی كه در سال‌های آتی در ایران احداث می‌شود از زنجیره تامین سازنده‌های داخلی ساخته شود و خروجی‌اش اعم از همه اجزایش چه واحدهای دیگر جهاددانشگاهی اگر توانمندی داشته باشند و یا شركت‌های دانش بنیان بتوانند در این حوزه تجهیزات را بسازند و ما آب شیرین كن‌های ملی را تولید كنیم.

وی با اظهار به اینكه كل فعالیت‌های مهندسی جهاددانشگاهی محصول محور است و محصولات كاربردی می‌باشند، گفت: با توجه به ماهیت جهاددانشگاهی، ما باید حتما تحقیقاتمان را طوری انجام دهیم كه حتما متقاضی در بازار برای آن وجود داشته باشد و بابت آن پول انجام شده را پرداخت كند برای همین به ناچار مجبوریم تمام تحقیقات خود را به نیاز صنعت و بازار معطوف كنیم. به همین علت اكثر مخاطبین ما دولتی هستند.