با حضور رییس جهاددانشگاهی کلید خورد؛ آغاز طرح فناورانه ساخت آب‌شیرین‌کن توسط سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف/ ایجاد زیست‌بوم نوآوری در این سازمان

  1. اخبـار
  2. با حضور رییس جهاددانشگاهی کلید خورد؛ آغاز طرح فناورانه ساخت آب‌شیرین‌کن توسط سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف/ ایجاد زیست‌بوم نوآوری در این سازمان

با حضور رییس جهاددانشگاهی اجرای طرح «ساخت و ساز زیست‌بوم نوآوری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف» و طرح فناورانه «طراحی و ساخت یک واحد آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس با تعمیق ساخت داخل المان‌های کلیدی»، در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، اجرای طرح «ساخت و ساز زیست‌بوم نوآوری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف» و طرح فناورانه «طراحی و ساخت یک واحد آب‌شیرین‌کن اسمز معکوس با تعمیق ساخت داخل المان‌های کلیدی»، با حضور دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و برخی از مدیران ارشد این نهاد در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، چهارشنبه 1 آذرماه رسماً آغاز شد.

استفاده جهاددانشگاهی از فرصت‌ها برای برآورده شدن انتظارات رهبری

دکتر مسلمی نائینی در این مراسم با تبریک هفته بسیج اظهار کرد: در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف کارهای برگزاری انجام می‌شود برای گسترش این کار باید ارتباط با دانشگاه صنعتی شریف بیشتر شود.

وی افزود: می‌توانید با سوق دادن دانشجویان به سوی زیست‌بوم نوآوری از ظرفیت و پتانسیل دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف استفاده کرد.

رییس جهاددانشگاهی با اعلام حمایت از طرح‌های این سازمان اظهار کرد: با وجود محدودیت‌‌های مالی در این نهاد، یکی از برنامه‌ها پیش بردن طرح‌ها با کمک بخش خصوصی است.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به دارایی‌های این نهاد گفت: جهاددانشگاهی دارای زمین و ساختمان‌هایی است که اگر بتواند آن‌ها را با کمک بخش خصوصی مولد کند برای انجام کارهای بزرگ کمک بسیار زیادی به این نهاد می‌کند.

وی با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور به جهاددانشگاهی و انتظاراتی که از این نهاد دارند، گفت: باید از فرصت‌ها استفاده کنیم تا انتظارات رهبری از این نهاد برآورده شود.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: در اجرای طرح‌ها باید بتوانیم ابتدا خودمان تأمین بودجه داشته باشیم و طرح را اجرا کنیم و پس از اجرا آن را بفروشیم.

جهاددانشگاهی منشأ خدمات، نوآوری و برکات در حوزه علم و فناوری است

در ادامه دکتر اقبال شاکری با اشاره به کارهای موفق جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی جزو دستاوردها و نهادهای انقلاب در حوزه نخبگان و دانشگاهیان است و همیشه منشأ خدمات و نوآوری و برکات در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی افزود: جهاددانشگاهی صنعتی شریف از زمان تأسیس تا امروز به واسطه انتخاب راهبرد درست کارهای خوبی را انجام داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: فعالیت این نهاد به گونه‌ای است که نظام هم به خوبی از آن دفاع می‌کند و هم از آن توقع دارد.

وی با قدردانی از سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف به عنوان عناصر اصلی جهاددانشگاهی که با کارهای فناورانه خود حیات این نهاد را حفظ کرده است، گفت: صدور نیروهای انقلابی به مجموعه دانشگاهی و مدیریت کشور نیز نمونه دیگری از کارهای خوب جهاددانشگاهی است که این شبکه باید شناسایی و حفظ شود.

دکتر شاکری با اشاره به تصویب 2 برنامه برای جهاددانشگاهی در مجلس بیان کرد: این نهاد باید ارتباط قوی با مجلس و سازمان برنامه و بودجه را حفظ کند؛ زیرا ارتباط با این دستگاه‌ها خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: این نهاد باید خود را به مسئولان بشناساند؛ به عنوان مثال با مجمع نمایندگان استان‌ها دیدار داشته باشند و دستاوردهای جهاددانشگاهی را به آن‌ها معرفی کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که حمایت از جهاددانشگاهی وظیفه ما است، گفت: باید کمک کنیم تا این نهاد ظرفیت خود را محقق کند.

ایجاد زیست‌بوم نوآوری در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف

در ادامه دکتر مردانی با ارایه گزارشی از فعالیت سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و ایجاد زیست‌بوم نوآوری در این سازمان گفت: هدف از این کار این است تا بتوانیم متولی برخی از فناوری منتخب کشور از جمله آب‌شیرین‌کن یا فناوری خودرو شویم که در کنار آن شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرند و آن‌ها سازنده بشوند.

وی افزود: شورای تحولی هم تشکیل‌شده است که به این نتیجه رسیدیم که این نهاد باید یک مأموریت ملی تشکیل و «زیست‌بوم نوآوری فناوری‌های نوین، استراتژیک و آینده‌نگر منتخب» را داشته باشد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به این‌که مأموریت سازمان زیست‌بوم ملی نوآوری در فناوری‌های نوین، استراتژیک و آینده‌نگر منتخب است، گفت: مثلاً ما می‌توانیم در حوزه آب‌شیرین‌کن و خودرو مأموریت بگیریم اما حمایت سایر دستگاه‌ها را هم نیاز داریم.

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای شاخص اخیر این سازمان پرداخت و گفت: طراحی و ساخت دستگاه تنظیم زوایای چرخ و چراغ خودرو، طراحی و ساخت پایلوت بازیافت اسیدکلریدریک به روش تبخیری، طراحی، ساخت تجهیزات و توسعه کاربردهای خودروهای متصل و طراحی ساخت تعمیر و اورهال ابزار، تجهیزات و قطعات یدکی حوزه نت تجهیزات تولیدی و غیرتولیدی شرکت ایران خودرو از دستاوردهای اخیر سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف است.

دکتر مردانی در پایان به ارایه گزارشی از ساختمان زیست‌بوم نوآوری در سازمان پرداخت

گفتنی است طراحی و ساخت یک واحد آب شیرین‌کن اسمزمعکوس با ظرفیت 50 مترمکعب در روز با تعمیق ساخت داخل المان‌های کلیدی، ممبران و پمپ فشار بالا فناورانه با نگاه به آینده، مقدمه‌ای بر اجرای طرح بزرگ‌تر و به تعبیری پتانسیل‌سنجی طرح اصلی تعمیق ساخت داخل و انتقال تکنولوژی المان‌های کلیدی مورد استفاده در آب شیرین‌کن‌های اسمز معکوس آب دریا  در ابعاد صنعتی و تجاری‌سازی آن است.

در این طرح باتوجه به اهمیت و توسعه فناوری غشایی به خصوص اسمزمعکوس که از فناوری‌های به روز دنیا بوده و انرژی کمتری نسبت به سایر روش‌ها مصرف می‌نماید و به سرعت در حال توسعه در دنیا و به دنبال آن در ایران است، به منظور توسعه فناوری اجزا آن طی یک برنامه تعمیق ساخت داخل پرداخته شده است. به عبارتی همزمان با برنامه تعمیق ساخت داخل تجهیزات سامانه‌های متداول نمک‌زدایی از طریق ساخت یک واحد نمونه از نوع فناوری اسمز معکوس (غشائی)، با نگاه تحلیل سیستمی مورد توجه قرار گیرد.

همچنین، طرح ساخت ساختمان زیست بوم نوآوری این سازمان با مساحت 2500 متر مربع آغاز و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 1403 به بهره‌برداری می رسد.

هدف کلی از این پروژه، توسعه زیست بوم نوآوری فناوری های منتخب برای جهاددانشگاهی در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف است. چهارطبقه جدید که در بخش فوقانی ساختمان شهید ماندگار ساخته می شود به توسعه زیست بوم نوآوری اختصاص داده خواهد شد و در این طبقات شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر خواهند شد.