راه اندازي آزمايشگاه های خوردگي و پوشش در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

  1. اخبـار
  2. اخبار گروه متالورژی
  3. راه اندازي آزمايشگاه های خوردگي و پوشش در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

آزمایشگاه های خوردگی و پوشش که زیر نظر گروه پژوهشی متالورژی فعالیت دارد به عنوان آزمایشگاههای مرجع در حوزه آبکاری، خوردگی و پوشش، با اخذ تاییدیه از مراکز ذیصلاح، خدمات آزمایشگاهی مربوطه را به متقاضیان ارائه می‌کند.

مدیر این آزمایشگاهها با بیان این خبر اظهار داشت: آزمایشگاههای خوردگی و پوشش سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با حمایت بخش خصوصی، در این سازمان راه اندازی شده است.
مهندس رضا مهدیزاده با اشاره به خدمات این آزمایشگاهها گفت: آزمایشگاههای خوردگی و پوشش با بهره گیری از نیروی انسانی مجرب و با دارا بودن تمام ملزومات مورد نیاز جهت اجرای طرح های پژوهشی در زمینه های علل خوردگی، انتخاب پوشش و انتخاب مواد مناسب آبکاری آماده ی ارائه خدمات به پژوهشگران و مهندسین محترم صنایع آهن و فولاد، نفت و گاز، پلیمر و پتروشیمی، خودروسازی و حمل و نقل، نیروگاهی و … در سراسر کشور می باشد.

وی در خصوص فعالیت‌های در حال انجام در آزمایشگاههای خوردگی و پوشش گفت: در حال حاضر آزمون های خوردگی در محیط ترش (HIC و SSC کششی و خمشی)، بررسی مقاومت فلزات و آلیاژها به انواع خوردگی اعم از موضعی و یکنواخت، تعیین خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی پوشش های فلزی و غیرفلزی، آزمون های الکتروشیمیایی و بررسی ممانعت کننده ها قابل انجام می باشند. همچنین آزمایشگاه قابلیت و توانایی بررسی علل تخریب و خوردگی قطعات صنعتی، ارایه راهکار و انتخاب پوشش و ماده مناسب را نیز دارا می باشد.

دستیابی به اهداف تعیین شده در شبکه برنامه سه سال آینده گروه پژوهشی، مشتری مداری، تسریع در ارایه نتایج و افزایش در کیفیت و دقت خدمات ارایه شده از ماموریت‌های این آزمایشگاهها می باشد.

مدیر آزمایشگاه های خوردگی و پوشش، دسترسی آسان، دقت و کیفیت بالای آزمایش های ارائه شده توسط کادری با تجربه را از مزیت های این آزمایشگاهها ذکر کرد.

گفتنی است، گروه پژوهشی متالورژی جهاد دانشگاهی شریف علاوه بر آزمایشگاههای خوردگی و پوشش و آبکاری مجهز به آزمایشگاههای پیشرفته دیگری با قابلیت تعیین ترکیب شیمیایی، متالوگرافی، خواص مکانیکی، انجام انواع سیکل های عملیات حرارتی در اتمسفرهای مختلف و تحت کنترل، تحلیل علل شکست و یا تخریب قطعات فلزی و تهیه شناسنامه فنی برای قطعات نیز می باشد. همچنین این گروه با دارا بودن آزمایشگاهای پرتابل و اندازه گیری دقیق ابعادی توانایی ارائه خدمات آنالیز کوانتومتر پرتابل (با یکی از دستگاههای بسیار پیشرفته، دقیق و منحصر به فرد در کشور با 10 پایه آلیاژی)، متالوگرافی پرتابل (رپلیکاگیری و تخمین عمر باقیمانده قطعات نیروگاهی)، سختی سنجی پرتابل و آزمایشهای NDT، خدمات اندازه گیری سه بعدی (CMM)، پروفیل پروژکتور و دیگر ابزار اندازه گیری را دارا می باشد.